محافظت آسفالت

نگهداری و محافظت آسفالت فرایندی نیست که بتوان هر روز و هر زمان با آن مواجه شد. زیرا اغلب افراد با توجه به اینکه نگران ماندگار ماندن آسفالت و حفظ محیط زیست هستند، لذا نمی‌توان به صورت عملی در این زمینه مهارت و توانایی لازم و کافی برای انجام کار و فعالیت را ندارند.
شناسایی روش‌های محافظت آسفالت می‌تواند برای تعدادی از افراد الزامی باشد. البته با در نظر گرفتن این نکته که بیشترین مشکلات و مسائلی که برای آسفالت‌ها ایجاد می‌شود در فصول سرد و زمستان رخ می‌دهد که علت عمده‌ی آن نیز به دلیل سرما و یخ زدگی است.

پیش از آغاز زمستان و سرما سطح آسفالت را تمیز کنید

نگهداری از آسفالت به دلیل آن است که شما اطمینان پیدا کنید که سطح آسفالت‌تان در زمان بارش برف مشکلی پیدا نمی‌کند برای یکبار هم که شده است سطح آسفالت مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. این کار به دو علت انجام می‌شود که شامل:

  1. مشخص کردن ترک‌ها و شیارها و لکه گیری بخش‌های آسیب دیده
  2. تمیز کردن سطح آسفالت از تکه‌های بزرگ آشغال و آسفالت‌های جدا شده

این دو عامل در صورتی از روی آسفالت کاملاً از بین می‌روند که صدمات شدیدی به سطح آسفالت وارد نشده باشد. به همین علت لازم است که حتما پیش از فرارسیدن فصل زمستان و سرما سطح را کاملاً تمیز کنید.

تعمیر کردن ترک‌ها و شیارها

چنانچه که هوا خیلی سرد نبود شما می‌توانید با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده اقدام به ترمیم و تعمیر بخش‌های آسیب دیده بر روی سطح آسفالت کنید. این کار بسیار مهم است به این خاطر که از گسترش خرابی‌ها و آسیب‌ها به سطح آسفالت شما جلوگیری می‌کند و از سایر جهات نیز منجر به ماندگار شدن سطح آسفالت شما می‌گردد این کار از مانع به وجود آمدن خسارت‌های سنگین می‌شود.

آسفالت

پر کردن گودال‌های آب

در اثر فرسایش و گذشت زمان بر روی سطح آسفالت گودال‌هایی به وجود می‌آید که در صورت مشاهده می‌بایستی آن‌ها را کاملاً پر کنید تا سطحی صاف و یکدست داشته باشید. زیرا در اثر سرما منجر به ترک‌هایی بر روی سطح آسفالت شما می‌شود. به همین علت پیمانکار آسفالت اصفهان پیش از رخ دادن هر نوع مشکلی در صدد رفع آن بر می‌آید.

در زمان مناسب برف روبی را انجام دهید

یکی از مهم‌ترین روش‌های محافظت از سطح آسفالت این است که از نشستن برف بر روی سطح آسفالت جلوگیری کنید و هر چه سریع با استفاده از ماشین‌های برف روبی سطح را تمیز کنید. زیرا در صورتی که برف به مدت طولانی بر روی سطح بنشیند باعث ترک خوردن آسفالت می‌شود.
به طور کلی روش‌های ترمیم و محافظت از سطوح آسفالت شده شامل وسایل کنترل ترافیک و پل‌ها به صورت کلی انواع آسیب‌ها و خرابی‌ها به دو گروه تقسیم بندی می‌شود:

  1. آسیب‌های بنیادی
  2. صدمات سطحی

1. آسیب‌های بنیادی

این نوع خرابی‌ها و مشکلات در اثر عدم قدرت باربری کافی مسیر راه و مشکلات راه و آسیب‌های وارد شده رخ می‌دهد.

2. صدمه‌های سطحی

این نوع مشکلات و آسیب‌ها در اثر نداشتن مقاومت باربری کافی در بستر راه و آسیب‌های وارد شدن رخ می‌دهد. که در اثر ناهمواری‌های زیاد سطح راه، استفاده از جاده راه با مشکلاتی مواجه کرده است شناسایی نوع خرابی‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا فرایند ترمیم و تعمیر راه طبق تشخیص نوع خرابی‌ها و آسیب‌ها صورت می‌گیرد.

انواع ترک‌های آسفالت

انواع ترک آسفالت عبارت است از:

  • لبه
  • لغزشی
  • بلوکی یا موزاییکی
  • شن زدگی یا هوازدگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تعمیر کردن انواع ترک های آسفالت

1. لبه

یکی از انواع ترک‌های آسفالت است که به موازی لبه خارجی است که حدفاصل بین 30 تا 60 سانتی متر از آن، امتداد پیدا می‌کند. مسیر آسیب‌ها و صدمات که در اثر ترافیک تشدید می‌شود. مهم‌ترین عامل آن نیز عدم استحکام و مقاومت برشی خاک یا متریال‌ها و موادی که در کناره‌های روسازی راه به کار رفته شده است.

2. لغزشی

در واقع به ترک‌های لغزشی، ترک‌های هلالی شکل گفته می‌شود. که زمانی که شما ترمز می‌گیرید یا هنگامی که چرخ‌ها گردش می‌کند منجر به لغزیدن یا تغییر شکل قشر رویی روسازی می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پیوستگی بین لایه رویه و لایه زیرین آن ضعیف باشد.

3. بلوکی یا موزاییکی

بلوکی یا موزاییکی به ترک‌های به هم پیوسته‌ای‌ گفته می‌شود که روسازی آن‌ها به شکل قطعات مستطیلی است. علت ایجاد ترک‌های بلوکی معمولا در تحت انقباض بتن آسفالتی و سیکل روزانه درجه حرارت است. ایجاد ترک‌های بلوکی نشان دهنده این حقیقت است که قیر به کار رفته شده در آسفالت به مقدار قابل توجهی سفت و محکم شده است. منشاء ترک‌های بلوکی ناشی از شرایط جوی و آب و هوایی است این نوع ترک‌ها در مناطقی که تحت بار ترافیکی نبوده می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

4. شن زدگی یا هوازدگی

این نمونه از ترک‌ها که در اثر جدا شدن دانه‌های روسازی ایجاد می‌شوند و دلیل آن استفاده کم از قیر در روسازی است.

دلایل ایجاد ترک‌ها بر روی سطح آسفالت

علت ترک خوردگی سطح آسفالت و بتن چیست؟ اولین عامل ایجاد ترک بر روی آسفالت که تحت تاثیر تغییرات دمایی و حرارتی همچنین انبساط و انقباض مصالح به وجود می‌آید و در نهایت نیز با توجه به تنش خمشی که در اثر بارگذاری و تردد ترافیک در لایه بیشتر می‌شود.
دومین عامل به وجود آمدن ترک‌ها که در اثر فشارهای نیروهای برشی در نتیجه بارگذاری و عبور ترافیک به وجود می‌آید و در نهایت در لایه گسترش می‌یابد.
سومین عامل پیدایش ترک‌ها در اثر فشارهای سطحی افقی در میان چرخ و سطح روسازی در نتیجه بارگذاری و عبور ترافیک اتفاق می‌افتد و در نهایت در لایه گسترش پیدا می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *