ایزوگام جانشینی برای آسفالت

در سال‌های گذشته استفاده از آسفالت برای سطح سقف ساختمان بسیار مرسوم بود. آسفالت به دلیل استقامتی که در برابر شرایط آب و هوایی از خود داشت می‌توانست گزینه خوبی باشد تا بتوان از آن برای بهتر شدن عملکرد سقف استفاده کرد.
سقف نیز یکی از قسمت‌های مهمی بود که در ساختمان وجود داشت و با توجه به این که باید مقاومت بالایی برای سقف ایجاد می‌شد به کار بردن آسفالت گزینه‌ای بود که بسیار مطلوب و بهینه بود.
اما مطلبی که در رابطه با آسفالت وجود دارد میزان قوامی است که برای مواد آن ایجاد شده است و در اصل این که سنگینی بالایی که برای سقف به وجود می‌آورد باعث می‌شد که سقف با مشکلات زیادی نظیر ترک خوردگی رو به رو شود.
با این حال دوام و مقاومت بالایی که از آسفالت برای سقف وجود داشت باعث می‌شد که بیشترین میزان استفاده از آن را برای سقف داشت و استقبال زیادی از آن می‌شد.
با این حال در طولانی مدت نیز خرابی در بر نداشت و کمترین میزان خرابی را برای سقف‌هایی که دارای آسفالت بودند برای بیشتر سقف‌ها تجربه شده بود.
اما مطلب دیگر جدای سنگین بودن آن برای سقف و همین طور زمان زیادی که برای آسفالت کردن یک سقف وجود داشت را آسفالت کردن به خود اختصاص داده بود؛ اما نکته دیگری نیز وجود داشت که در فصل‌های گرم سال میزان جذب نور خورشید و حرارت برای آسفالت بیشتر بود.
بنابراین گرما و حرارتی که برای سقف ساختمان ایجاد می‌شد یکی از حالت‌هایی بود که به شدت می‌توانست آزاردهنده باشد و به نوعی نیز میزان مصرف هزینه‌ها را نیز افزایش می‌داد.
هزینه‌هایی که برای خنک کردن ساختمان باید از آن‌ها استفاده می‌شد در این شرایط دو برابر شده بود. با توجه به این موضوع باید گفت که آسفالت یکی از گزینه‌هایی بود که علاوه بر مزیت‌هایی که داشت معایب زیادی را نیز در بر می‌گرفت.

ایزوگام سقف

ایزوگام جانشینی برای آسفالت

با این حال بعد از گذشت مدت زمانی که از آسفالت به عنوان ماده‌ای برای سقف‌ها استفاده می‌شد از ماده دیگری رونمایی شد که به آن ایزوگام گفته می‌شد.
البته که ایزوگام شرایط بهتری در مقایسه با آسفالت را به خود اختصاص داد در این رابطه باید گفت که ایزوگام توانسته بود سبک‌تر باشد و به راحتی و با کمترین زمان ممکن بر روی سقف قرار داده شود.
مزیت دیگری که برای ایزوگام در نظر گرفته شده بود مقاومت بالایی که در برابر گرما داشت.
بنابراین این میزان از مقاومتی که برای ایزوگام ایجاد شده بود در برابر آسفالت به خوبی مشهود بود.
بنابراین این مقاومت در برابر سرما نیز احساس می‌شد و باید این مطلب را در نظر داشت که سرما نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روی ایزوگام داشته باشد. با توجه به این موضوع بهترین حالت ممکنی که باید به آن توجه داشت بهره بردن از موادی می‌باشد که باید بتوان از آن‌ها به شکل درستی استفاده کرد و قابلیت آن‌ها را در نظر داشت.

پوسیدگی و شکنندگی بسیار کم

از ویژگی‌های ایزوگام استاندارد پوسیدگی و شکنندگی کم است. در مرحله اول هنگامی که ایزوگام وارد بازار شد و رقیبی برای آسفالت به میان آمد همهمه‌های زیادی برای این که این ماده نمی‌تواند گزینه خوبی برای سقف باشد به وجود آمد؛ اما نکته‌ای که وجود داشت طبق آزمایشاتی که بر روی این ماده ایجاد شده بود استاندارد‌های خوبی را توانسته بود در خود رعایت کند.
در این زمان باید گفت که میزان پوسیدگی و همین طور شکنندگی در ایزوگام وجود نداشت.
یکی از گزینه‌های دیگری که برای ایزوگام ایجاد شده بود میزان انعطافی بود که برای آن به دست آمده است.
انعطاف موجود برای ایزوگام خود نشان دهنده این بود که بتوان از درصد مشکلاتی که برای آن به وجود می‌آید جلوگیری به عمل آورد. مزایای ایزوگام کردن سقف ساختمان‌ها از آسفالت بیشتر است.

ایزوگام چتری برای سقف

مقاومت بالا برای ایزوگام

در رابطه با ایزوگام باید استحکام و مقاومتی که برای آن وجود دارد را نیز مورد ارزیابی قرار داد. مقاومتی که برای ایزوگام ایجاد شده است به صورتی است که از میزان فشار‌هایی که به صورت احتمالی بر روی ایزوگام صورت می‌گیرد جلوگیری می‌کند.
نوع جلوگیری از آن به این شکل است که این مقاومت نمی‌گذارد مشکلی برای سطح ایزوگام ایجاد شود. با توجه به این موضوع باید میزان انبساط و انقباضی را که برای ساختمان ایجاد می‌شود را نیز در نظر داشت. در این شرایط نکته‌ای که باید به آن دقت کرد درصد استحکامی است که باید برای ایزوگام ایجاد شود.

هنگامی که از آسفالت برای سطح سقف استفاده می‌شد میزان اجرای آن توسط شرکت‌های اجرای آسفالت اصفهان به صورتی بود که به شدت زمان می‌برد و باید زمان زیادی را برای انجام دادن آن صرف می‌شد.
اما در رابطه با ایزوگام این مشکل برطرف شده بود و درصد زمانی که برای ایزوگام کردن سقف باید به کار برده می‌شد بسیار کمتر بود و در مدت یک روز یا نصف روز این حالت به وجود می‌آمد.
بنابراین نکته‌ای که باید به آن اشاره می‌شد در رابطه با ایزوگام به این شکل می‌باشد اجرای آن بود که آن هم به شکل سریعی انجام می‌گرفت.
بنابراین ایزوگام توانست خود را به عنوان نمونه بهتری برای پوشش دهی سقف معرفی نماید و این مطلب ارزشمندی ایزوگام را به شدت بالا برد.
در هر صورت با توجه به این که برای ایزوگام مزیت‌های زیادی وجود داشت؛ اما در مدت زمانی که از استفاده آن گذشت فاکتور‌های دیگری به وجود آمدند که معایب ایزوگام را نیز مشهود می‌ساختند.
از معایبی که برای ایزوگام به وجود آمده بود باید به فاسد شدن آن اشاره کرد. فاسد شدن ایزوگام زمانی اتفاق می‌افتاد که نگهداری‌های درستی از آن ایجاد نمی‌شد. بنابراین کم بودن طول عمر مفید از دیگر معایبی بود که برای ایزوگام وجود داشت البته طول عمری که برای ایزوگام به صورت استاندارد در طولانی مدت در نظر گرفته شده است؛ در اصل 15 سال می‌باشد.
هزینه اجرای ایزوگام نیز یکی از معایب دیگری بود که برای آن وجود داشت در هر صورت عایق‌هایی که برای ایزوگام به دست می‌آمد از کشور‌های خارجی تولید می‌شدند و در دسترس بودن آن‌ها به شدت کمتر بود و این مورد موجب نارضایتی می‌شد.
بنابراین این نارضایتی برای قیمت‌هایی که در ایزوگام ایجاد شده بود به وجود می‌آمد و این خود فاکتوری بود برای این که کمتر از ایزوگام برای سقف استفاده شود. با این حال بهره‌مندی از ایزوگام هنوز نیز وجود دارد و استفاده کردن از آن یکی از اولویت‌هایی می‌باشد که با توجه به معایب آن هنوز نیز پابرجاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *