ورود آسفالت در ایران

همان طور که می‌دانید استفاده از آسفالت در سال‌های بسیار دوری اتفاق افتاد در زمان‌هایی که در کشور‌های خارجی از این ماده استفاده می‌شد اما در کشور ایران هنوز از آسفالت استفاده نمی‌شد. هنگام ورود آسفالت در ایران البته با توجه به این که مشتقات نفتی در ایران رو به افزایش بود، استفاده از آسفالت نیز به نوعی جای خود را در ایران باز کرد و استفاده از آسفالت برای هموارسازی مسیرها رواج پیدا کرد. زمانی که جاده‌های ایران خاکی بود و به هیچ عنوان برای این که این جاده‌ها سامان بیابند اقدامی‌ شکل نگرفته بود. کوچه‌های خاکی و بچه‌هایی که در این کوچه‌های خاکی مشغول به بازی کردن بودند با این حال با گذشت زمان این حالت شکل خود را از دست داد و ماده‌ای به وجود آمد که به آن آسفالت گفته می‌شد.

در آن زمان‌ها اگر کسی از سفر خارج برمی‌گشت با تعریف از خیابان‌های تمیز بدون خاک و داشتن یک شکل خاص از خیابان‌ها تمامی‌ گوش‌ها را شنوا برای این جاده‌های رویایی می‌کرد.

تا این که آسفالت به ایران آمد و رویای خاک بازی و کوچه‌های خاکی را از بچه‌های ایران گرفت با این حال به سرعت از این آسفالت برای کوچه‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌شد. البته استفاده از آن به نوعی می‌توان گفت که پیشرفت برای جامعه ایران به حساب می‌آمد البته تمامی‌ این موارد برای روز‌های اولیه‌ای بود که از این ماده استفاده می‌شد. بنابراین برای عموم اطلاعات درست و دقیقی از این ماده وجود نداشت تنها جز مواردی که می‌توان گفت آن‌ها را راضی و خشنود از استفاده از این ماده می‌کرد.

رضایتمندی از این که از خاک و آلودگی غبار رهایی یافته‌اند و کوچه‌های تمیز‌تری می‌توانند داشته باشند بنابراین می‌توان گفت که تنها مزیتی بود که آسفالت با ورود‌اش می‌توانست داشته باشد. بنابراین با گسترش آسفالت و استفاده بیش از حد از آن به شکل معمول درآمد و در زمینه خود نیز رشد و پیشرفت‌های زیادی را پشت سر گذاشت.

موارد جالب برای آسفالت

حتی برای آسفالت نوع‌های متفاوتی نیز به وجود آمدند در آن زمان و نیز هم اکنون نیز این ماده را با رنگ سیاه و چسبندگی زیاد می‌شناسند ویژگی بارزی که آسفالت‌ها از خود داشتند. هنگامی‌ که قیر در مدت زمان مشخصی داغ می‌شد این ماده به شدت سیاه و غلیظ و چسبنده که به هر جایی برخورد می‌کرد باعث می‌شد که در آن جا باقی بماند و به هیچ عنوان نمی‌شد آن را از بین برد.

بنابراین برای استفاده از این ماده چسبنده باید از لباس‌های مناسب و دستکش نیز استفاده می‌شد تا این ماده مشکلی را برای افرادی که می‌خواستند از این ماده برای مصارف گوناگون استفاده کنند به وجود نمی‌آمد. این ماده هنگامی‌ که داغ می‌شد اگر بر جایی ریخته می‌شد به شدت سوزاننده بود اکنون نیز به همین صورت است بسیار داغ و سوزاننده می‌شود. بنابراین هنگامی‌ که می‌خواستند راه را آسفالت کنند می‌بایست مسیری را که برای این کار در نظر گرفته بودند را به خوبی شناسایی می‌کردند و خاک آن را مورد بررسی قرار می‌دادند.

برخی از بستر خاک‌ها به خوبی مقاوم هستند و نیازی نیست که آن‌ها را به سطح مقاوم آن رساند بنابراین بهتر خواهد بود که بستر خاک را مورد بررسی قرار داد. اگر بستر مناسب بود باید مراحل بعدی کار را نیز انجام داد یکی از مراحلی که برای آسفالت کردن از آن استفاده می‌کردند استفاده از غلتک بود دستگاهی بود که بر روی آسفالت قرار می‌گرفت. کار این دستگاه این بود که بتواند میزان قیر را در کف زمین صاف کند و به میزان یکنواخت آن را تنظیم کند این غلطک‌ها با استفاده از یک راننده کار می‌کردند. یعنی به صورت ماشینی بودند که در ابتدای آن از یک صفحه مسطح استفاده شده بود که این صفحه مسطح تمام آن کاری را که باید انجام می‌داد را انجام می‌داد.

موارد جالب برای آسفالت

استفاده از ماشین غلطک

استفاده از ماشین غلطک در مراحل نیمه پایانی از این استفاده می‌شد آسفالت‌های تازه همیشه از براقی یکنواختی برخوردار بودند و صاف و یک دست بودن آن‌ها جز ویژگی‌های خوبی بود که از آن برخوردار بودند. اما با همه این خصوصیات خوبی که برای آسفالت بیان شد می‌توان گفت در دراز مدت اثرات نامطلوبی را نیز به جا گذاشته است.

این اثرات نامطلوب می‌تواند به این شکل باشد که کشور ما به نوعی با محصولات کشاورزی سروکار دارد و همین طور این که برای کاشتن محصولات خوب نیز به زمین‌های خوب و بایری نیازمند است. بنابراین بیشتر این جاده‌ها که آسفالت شده‌اند بیشترین آن‌ها را می‌توان گفت که بایر بوده‌اند و به زیر لایه عظیمی‌ از قیر و آسفالت قرار گرفته‌اند بنابراین بیشترین سرمایه‌ای را که باید داشته باشیم که همان زمین است را از دست داده‌ایم.

برای همین هیچگونه نظارت و سازمان دهی برای آسفالت کردن وجود نداشته است و در طول سالیان دراز از آن‌ها استفاده شده است. زمانی که از یک زمین به میزان زیادی استفاده می‌شود دیگر آن توان را برای این که بتواند محصول خوبی را ارائه دهد را نخواهد داشت بنابراین کشاورز باید به سراغ زمین‌های دیگری برود که بایر هستند و توان خوبی برای کاشتن محصول دارند.

اما دیگر زمین بایر وجود ندارد زیرا همه آن‌ها را آسفالت کرده‌اند و بر روی آن‌ها خیابان‌ها و خانه‌ها ساخته شده‌اند پس کار کشاورزی نیز در این جا از بین می‌رود. با این که برای این مشکل راه حل‌هایی نیز مطرح شد مثل این که از گلخانه‌ها برای برداشت محصول استفاده کنند اما با این حال زمین‌های بایری که می‌توانستند محصولات خوبی را ارائه دهند همگی از بین رفتند. بنابراین می‌توان گفت که هر ماده جدیدی می‌تواند در اصل معایب خود را نیز داشته باشد البته می‌توان از این معایب نیز تا حدودی پیشگیری را به عمل آورد بنابراین باید نظارت کافی وجود داشته باشد.

هنگامی‌ که نظارت به همراه دانش و مهارت کافی برای هر کاری وجود داشته باشد کار به بهترین شکل انجام خواهد پذیرفت و محاسن کار بیشتر از معایب آن می‌شود که شرکت‌های معتبر اجرای آسفالت در اصفهان این نکات را به درستی اجرا و پیاده سازی می‌کنند. هنگامی که آسفالت در کشور خارجی مورد استفاده قرار گرفت در این کشور از محصولات کشاورزی استفاده نمی‌شد یعنی زمین بایری در آن وجود نداشت و اگر نیز زمین بایری نیز وجود داشت به تعداد کم و انگشت شماری وجود داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *