نگهداری از آسفالت

به دلیل اینکه آسفالت دچار خرابی می‌شود لازم است در حفظ، ترمیم و نگهداری از آسفالت جاده‌ها کوشا باشیم تا متحمل زیان‌های مالی و جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای به دلیل آسفالت نامناسب نشویم.

هدف از نگهداری از آسفالت، مجموعه اقداماتی در جهت دیرتر خراب شدن آسفالت است .
در این مورد دیگر نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت برای ترمیم نیستیم، از طرفی این هزینه برای ترمیم را در توسعه جاده‌های آسفالت کشور مصرف می‌کنیم و هدف از ترمیم، ساخت و تعمیر خرابی در سطح آسفالت‌ها است که به دلیل اهمال کاری در نگهداری و شرایط دیگر ایجاد می‌شود.

روش‎های مختلف نگهداری از آسفالت

به طور کلی می‌توان 3 نوع روش برای تعمیر و نگهداری از آسفالت را بر شمرد که عبارتند ار:

  •  نگهداری روش پیشگیرانه
  • نگهداری اصلاحی
  • نگهداری اضطراری

در ادامه هر یک از روش‎های نگهداری از آسفالت را توضیح خواهیم داد.

نگهداری آسفالت‌ها

نگهداری پیشگیرانه

باور عمومی بر آن است که پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد.
باید گفت این جمله بسیار پرمعنی و درست است از نظر هزینه و زمان و غیری می‌توان پیشگیری از درمان هزینه‌های کمتری را شامل می‌شود.

مثلا توجه کنید پوشیدن لباس گرم در زمستان هزینه کمتری نسبت به درمان سرماخوردگی ناشی از گرم نگه نداشتن بدن دارد.
علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‎جویی در آن با پیشگیری نرخ خرابی سطح جاده کمتر شده در نتیجه کیفیت جاده بیشتر می‌شود و به مدت زمان بیشتری می‌توان از آن استفاده کرد.

حتی در صورت ایجاد خرابی‌هایی سطحی در آسفالت سریعا درست می‌شود.
بدون آنکه نیاز به پیش جاده باشد و یا حتی هزینه زیاد برای رفع خرابی سطح آسفالت صرف شود.

علاوه بر این فوایدی که مطرح شد، فایده دیگری متوجه نگهداری پیشگیرانه است که شامل به تاخیر انداختن خرابی سطح آسفالت، کاهش نیاز به تعمیر و غیره است. فعالیت‌های پیشگیرانه شامل درزگیری، استفاده از آسفالت‌های حفاظتی و در برخی موارد استفاده از یک لایه روکش آسفالت گرم.
امروزه استفاده از آسفالت برای هموارسازی مسیرها بسیار متداول است، با کمک روش پیشگیرانه می‎توان به عمر آسفالت‎ها افزود.

تولید آسفالت با کیفیت در اصفهان

نگهداری اصلاحی

به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای یکپارچه کردن و زیباسازی سطح رویه آسفالت و جاده انجام می‌شود.
مثلا رنگ‎آمیزی آسفالت جزء نگهداری اصلاحی محسوب می‌شود.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از نظر هزینه و صرف زمان تفاوت‌هایی با نگهداری و تعمیر پیشگیرانه دارد.
در روش پیشگیرانه همان طور که گفته می‌شود زمانی که نیاز زیادی به تعمیر نیست و اکثر مسیر جاده سالم و بدون ترک و شیار است.

اما از تعمیر و نگهداری اصلاحی زمانی استفاده می‌شود که اکثر روسازی سطح جاده نیاز به ترمیم جزئی و سطحی دارد که این امر هزینه بیشتری نسبت به نگهداری پیشگیرانه صرف می‌کند.

تعمیر و نگهداری اصلاحی واکنش نسبت به خرابی است و زمانی که ایراد بزرگی روی سطح جاده دیده شود، انجام می‌گیرد.

شاید اسم لکه‌گیری برایتان جالب باشد، در این باره مختصرا می‌توان گفت لکه‌گیری به فرایندی گفته می‌شود که چاله‌های سطح رویه آسفالتی را با توجه به نحوه خرابی و عمق آن ترمیم و تعمیر می‌کند که در برخی موارد برای تعمیر این چاله‌ها که عمق آن‌ها بیش از 5 سانتی‎متر و قطری کمتر از یک متر دارند.

لازم است کل آسفالت تا لایه اساس آن کنده شده و از نو آن قسمت را آسفالت کاری کنیم.
لکه‌گیری سطح آسفالت را به گونه‌ای درست می‌کند که امکان استفاده و به کار‌گیری از آن راحت باشد به طوری که انگار هیچ خرابی‌ای قبلا ایجاد نشده بوده است.
قیمت اجرای آسفالت در اصفهان در مراحل نگهداری با توجه به نوع ترمیمی که لازم است انجام شود، مشخص می‌شود.

نگهداری آسفالت

نگهداری اضطراری

نگهداری اضطراری زمانی مطرح است که استفاده از جاده خراب خطرات زیادی به همراه داشته باشد و یک وضعیت ضروری ایجاد شود.

مانند تورم‌سازی و یا چاله‌ای که در اثر عبور و مرور و وضعیت جوی ایجاد شده و نیاز به ترمیم سریع و موثر دارد.
یا اینکه از نوعی ترمیم موقتی استفاده شود تا زمانی که بتوان در فرصتی مناسب آسفالت را به گونه‌ای درمان کرد که دوام بیشتری داشته باشد و به این زودی خراب نشود.

برای حفظ و نگهداری از آسفالت و یا تعمیر آن نیازمند یک برنامه منسجم و کنترل وسیع بر سطح جاده‌ها است.
همیشه نمی‌توان حتی با نگهداری پیشگیرانه از بروز مشکلات در سطح جاده خودداری کرد و گاهی لازم است از نگهداری اضطراری استفاده شود.

نگهداری از آسفالت بر اساس زمان و هزینه

انواع نگهداری بر اساس سطح خرابی توضیح داده شد اما نگهداری در دسته‌های دیگر که با توجه به برنامه و زمان و هزینه مرتب شده‌اند، طبقه‌بندی می‌شود.
این دسته‌ها عبارتند از:

  •  نگهداری جاری
  • نگهداری تکرار شونده
  • نگهداری غیر تکرار شونده
  • نگهداری ویژه
  • بهسازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

پل‌سازی و جاده‌سازی با استفاده از آسفالت

نگهداری جاری

از نوع نگهداری برای مواردی استفاده می‌شود که مقیاس خرابی کوچک و سطح است و لازم است به طور مرتب درزگیری ترک‌های سطحی انجام شود.

هدف از این نوع نگهداری اطمینان از این است که یا جاده موجود ایمنی لازم را دارد و یا این راه برای استفاده طولانی مدت مناسب است و یا حتی از خرابی‌های ناگهانی در سطح جاده جلوگیری می‌کند.

برای تکرار این نگهداری زمان مشخصی مد نظر نیست و متغیر است.
ولی با توجه به آمارهای سال گذشته این نوع نگهداری عموما یک یا بیشتر در حلول یک هفته و یا ماه انجام می‌شود و بستگی به سطح خرابی‌ها و تعداد خرابی‌ها دارد.

نمونه‌ای از نوع نگهداری شامل کوتاه کردن چمن و پاکسازی کنار جاده، پاکسازی کالورت‌ها و قنو‌های گرفته شده، وصله کاری و تعمیر جاده است.
برای راه‌هایی که شمشی هستند ممکن است این نوع نگهداری هر 6 ماه یکبار انجام شود.
اگر کیفیت آسفالت خوب باشد، آسفالت دیرتر آسیب می‎بیند، برای تهیه آسفالت با کیفیت می‎توانیم با نماینده فروش آسفالت در اصفهان مشورت کنیم.

نگهداری تکرار شونده

نگهداری تکرار شونده روشی دیگر برای نگهداری از آسفالت است.
رویه‌های آسفالتی در فواصل زمانی تقریبا منظمی انجام می‌گیرد و زمان انجام آن بستگی به حجم رفت و آمد بین جاده‌ای و ویژگی‌های جوی آب و هوایی است. فعالیت‌های نگهداری تکرار شونده به 3 روش راه‌های رویه‎دار، تعمیر چاله‌ها، شیب‌بندی برای راه‌های غیر رویه‎دار است.

ترمیم و نگهداری آسفالت

نگهداری غیر تکرار شونده

نگهداری غیر تکرار شونده در فواصلی با مدت زمان بیشتری انجام می‌گیرد که تقریبا از 3 تا 5 سال متغیر است.
به فعالیت‌هایی که خارج از حوزه نگهداری جاری است گفته می‌شود.

به این معنی که در صورت خرابی‌های سطحی انجام نمی‌شود و زمانی اجرا می‌شود که خرابی وسیع و عمیق باشد.
هدف این نوع نگهداری حفظ سطح جاده برای جلوگیری از ایجاد پستی و بلندی بر سطح آن است و یا اینکه جاده را برای تحمل بار‌های اضافی ترافیکی آماده می‌کند.

هزینه اجرای این نوع فعالیت‌ها بسیار بیشتر از نگهداری جاری است و نیاز است تا برنامه‌ای دقیق برای این نوع نگهداری سطح رویه آسفالت انجام شود.

نگهداری ویژه

همیشه نمی‌توان تغییرات موجود در سطح جاده را پیش‎بینی کرد.

ممکن است در برخی موارد نیاز به رسیدگی فوری در سطح جاده احساس شود.
مانند ریزش کوه بر روی جاده، که منجر به بسته شدن راه می‌شود و یا درست کردن کالورت‌هایی که خراب شده‌اند.
زیرا با نفوذ آب در کالورت‌ها علاوه بر جایی که خراب شده است، مناطق دیگری را تحت پوشش قرار می‎دهد و باعث خرابی اطراف آن محل می‌شود.

خرابی‌های آسفالت

کالورت‌ها، به پل‌هایی گفته می‌شود که آب را از یک سمت به سمت دیگر انتقال می‌دهد و عموما روی آن‌ها جاده و یا خطوط ریلی وجود دارد.
از کالورت‌ها در صورت سرعت مناسب آب برای تولید برق نیز استفاده می‌شود و با یک کابل برق می‌تواند برق را انتقال دهند.

بهسازی

بهسازی در منابع علمی تعاریف متعددی دارد.
یکی از تعاریف عمده آن ترمیم یک راه بعد از خرابی است که به علت نگهداری ضعیف ایجاد می‌شود.

می‌توان گفت اگر 25 درصد طول راه خراب شود عملیاتی که برای رفع خرابی‌ها انجام می‌شود، بهسازی نام دارد نه نگهداری.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *