مشکلات زیادی برای آسفالتها به وجود میآید که این مشکلات امکان خواهد داشت بنابر دلایل متعددی صورت پذیرد که باید این دلایل را به خوبی مورد شناسایی قرار داد.
دسته بندی معایب آسفالت
- خرابیهای بنیادی
- خرابیهای سطحی
این خرابیها را میتوان دسته بندی کرد که میتوان این خرابیها را به خرابیهای بنیادی و خرابیهای سطحی تقسیم کرد، در خرابیهایی که به صورت بنیادی شکل خواهد گرفت این است که باید در اصل برای نداشتن روسازی مناسب و قدرت ناکافی میتوان گفت که باعث ایجاد خرابی در سطح آسفالت میشود. در خرابیهایی که به صورت سطحی امکان دارد بر روی آسفالت به وجود بیاید میتوان گفت که بسیار سختتر و مشکلتر خواهد بود بنابراین به راحتی نمیتوان روسازی خوبی را برای آن انجام داد.
انواع ترک
یکی دیگر از بخشهایی که برای خرابی آسفالتها میتوان از آنها نام برد، استفاده از ترکها است و تغییر شکلها و اضمحلال است.
انواع ترک آسفالت عبارت است از:
- ترک پوست سوسماری یا موزاییکی
- ترک تیغهای
- ترک لبهای
- ترک انعکاسی
- ترک چروکی
- ترک لغزشی
در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.
1. ترک پوست سوسماری یا موزاییکی
ابتدا راجع به ترکها صحبت خواهیم کرد استفاده از ترکها به نوعی است که میتوان آنها را دسته بندی کرد به این شکل که ترکهایی که بر روی آسفالت صورت میگیرد به این صورت است که به ترکهای پوست سوسماری معروف هستند. این ترکها به نوعی است که هنگامی که بر روی هم قرار میگیرند مانند پوست سوسمار میشوند بنابراین میتوان گفت که به خاطر همین است که به این خرابی پوست سوسمار گفته میشود.
البته به این خرابی سوسماری خرابی موزاییکی نیز گفته میشود که میتوان گفت برای این نام این خرابی نیز مناسب خواهد بود. این خرابیها به علت این که زیرساختهای مناسبی برای آنها به وجود نیامده است میتواند باعث ایجاد این مشکل شود.
2. ترک تیغهای
ار انواع ترک آسفالت که به آنها ترکهای تیغهای یا برشی میگویند این ترکها باعث خواهد شد که آب بتواند به لایههای زیرین آسفالت نیز نفوذ کند بنابراین باعث خرابی هر چه بیشتر آسفالتها خواهد شد.
3. ترک لبهای
یکی دیگر از انواع ترک آسفالت که بر روی آسفالت امکان دارد به وجود بیاید استفاده از ترک لبهای است این ترکها در لبه آسفالتها به وجود میآید و باعث خواهد شد که آب به لایههای زیرین آسفالت نفوذ کند. ترکهای دوبندی نوع دیگری از ترکها هستند که میتوان از آنها به عنوان نوع دیگری از ترکها نام برد این ترکها در بین دو باند از خطوط جاده به وجود میآید. اگر هنگام اجرای آسفالت در اصفهان و دیگر شهرها سایر ضوابط به خوبی رعایت شود، معایب آسفالت به حداقل میرسد.
4. ترک انعکاسی
ترکهایی که به صورت انعکاسی به وجود میآیند به عبارتی این ترکها به این گونه هستند که میتوانند ترکهای زیرین لایه آسفالت شده را منعکس کنند و آنها را در معرض دید قرار دهند.
5. ترک چروکی
نوع دیگری از ترکها به عنوان ترکهای چروکی هستند که وجود دارند این ترکها هنگامی که میزان استفاده از قیری که برای این آسفالتها استفاده میشود بیشتر از حد مجاز است باعث این خواهد شد که این آسفالت با میزان قیر زیاد بسیار محکم شود، بنابراین این ترک خوردگی با این حرکت انجام خواهد شد.
6. ترک لغزشی
نوع دیگری از ترکها وجود دارند که به این نوع از ترکها ترکهای لغزشی نیز گفته میشود این ترکها در آسفالت به این دلیل اتفاق میافتد که چسبندگی کافی برای آنها وجود ندارد. هر ترکی که بر روی آسفالتها به وجود میآید به خاطر شکل ظاهری که دارد به یک نوع از اسم شناخته میشود بنابراین میتوان گفت که برای هر ترکی با توجه به این معیار اسم وجود دارد. از این رو استفاده از روسازی آسفالت برای ترمیم ضروری است.
بنابراین به این خاطر به ترکهای لغزشی گفته میشود که مانند هلال است و به شکل هلالی شکل نمایان میشود. همان طور که گفته شد نبود میزان چسبندگی کافی برای آسفالت و همین طور این که وجود گرد و غبار نیز یکی از دلایلی است که باعث ایجاد این ترکها میشود. نوع دیگری از ترکها با نام ترکهای تعریضی است این ترکها به این دلیل به وجود میآیند که لایههای زیر آسفالت حرکت میکنند بنابراین باعث ایجاد این ترکها میشود.
ترمیم ترکهای ایجاد شده بر روی آسفالت
بنابراین به وجود آمدن این ترکها بنابر دلایلی که برای آنها بیان کردیم به وجود خواهد آمد و دسته بندیهای متعددی نیز برای آنها وجود دارد که آنها را نیز یک به یک شرح داده شد. برای این ترکها که بر روی آسفالتها ایجاد میشود بسته به نوع ترکی که برای هر آسفالت وجود دارد راه کار و راه حلی را میتوان در نظر گرفت بنابراین میتوان گفت که برای این ترکها میتوان راه کار ارائه داد. هنگام آسفالت کاری در اصفهان چنانچه آسفالت بنا به دلایل مختلف آسیب ببیند، با روشهای مختلف آسفالت را ترمیم میکنند.
به هر حال هیچ آسفالتی وجود ندارد که ترمیم نشده باشد یا این که خراب نشده باشد بنابراین میتوان گفت که اکثر آسفالتها میتوانند خراب شوند اما برای این خرابی نیز راه حل وجود خواهد داشت. این راه حل نیز به نوعی میتواند همان ترمیم باشد که برای آسفالتها انجام داده میشود. همان طور که گفته شد همه این ترکها را که نام بردیم به دلایلی ایجاد شدهاند و جالب است که هر کدام از آنها به دلایل خاصی ایجاد شدهاند اما ترمیم برای هر کدام از آنها یکسان است. برای ترمیم آسفالتها از روشهای متعدد زیادی استفاده نمیشود و تنها از یک روش برای هر ترک استفاده میشود و میتوان گفت که نکته قابل توجه و تاملی است.
بنابراین باید به این موارد توجه ویژهای کرد تا باعث ایجاد مشکلهای دیگری در این زمینه برای جادهها نشود گاهی این ترکها این قدر عمیق هستند که بیشتر تصادفات احتمال این که به خاطر خرابی این جادهها بوده است زیاد است. در بیشتر جادهها تصادفات زیادی ایجاد خواهد شد که بیشتر این تصادفات، به این دلیل به وجود میآید که سطح جادهای که آسفالت شده است به خوبی ترمیم نشده است. البته یکی از نکتههایی که برای تصادفات جادهای میتوان از آن نام برد استفاده از آسفالت ناایمن است با این حال میتواند مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد تنها استفاده از آسفالت ناایمن نیست که میتواند برای جادهها مشکل ساز شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.