یکی از کارهایی که برای مناسب سازی سطح جاده انجام میشود به کار بردن بتن است بتن نیز ماده است که میتواند برای مقاوم سازی سطح جاده به کار برده شود با این حال در بیشتر موارد از بتن به شکل بهتر و موثرتری نیز استفاده میشود.
ترکیبهایی که برای بتن در نظر گرفته میشود به این صورت است که از مخلوطهایی مانند سنگدانههای درشت، شن و ماسه نیز بهره برده میشود. بنابراین آب نیز ترکیب دیگری است که برای بتن و مادههایی که با آن ترکیب میشود خواهد بود.
یکی از موادی که برای بتن و موادی که با آن به صورت ترکیبی میتواند وجود داشته باشد به این صورت است که در بیشتر موارد از مواد افزودنی دیگری نیز برای بتن استفاده میشود که باعث میشود، میزان کارایی که برای که برای مخلوط بتن باید ایجاد شود را افزایش دهد و این که میتواند میزان آبی را که باید در این ترکیب به کار برده شود را به شدت کم کند و در میزان مصرف آب صرفه جویی شود. مقاومت آسفالت با زیرساخت مستحکم به وجود میآید.
یکی از مزیتهایی که برای مواد جایگزین در بتن باید در نظر داشت این است که واکنشهای شیمیایی مضر را نیز به شدت کم خواهد کرد.
با استفاده از این مواد به راحتی میتوان در بسیاری از هزینههایی که برای روسازیهای سطح جادهها ایجاد میشود به راحتی کم کرد و بهترین میزان کاربرد را نیز از آن به دست آورد.
از این ماده به شکل دوغاب استفاده میشود که در قسمتهایی که نیاز است از آن بهره برده میشود، یکی از کارهایی که شرکت اجرای آسفالت در اصفهان برای روسازی سطح جاده انجام میدهد این است که از این دوغاب برای قسمتهایی که میزان خرابی آنها به تازگی ایجاد شده است و با یک ترمیم به خوبی کار خود را انجام میدهد، استفاده میکند.
این ماده به راحتی میتواند میزان فضایی را که در سطح آسفالت جاده ایجاد شده را فشرده کند و از به وجود آمدن فضاهای خالی در سطح آسفالت و پیشرویهایی که برای آنها ایجاد میشود جلوگیری به عمل آورد. استفاده از روسازی آسفالت برای ترمیم یک روش متداول برای تعمیر خرابی آسفالت است.
روکش بتن و مقاومت آن
یکی از نکاتی که برای روکش بتن باید در نظر داشت این است که این روکش توانسته است که از نظر میزان مقاومتی که برای آن در نظر گرفته میشود به این شکل باشد که از آسفالت نیز پیشی بگیرد. بنابراین از دوام بیشتر و مقاومت بیشتری نسبت به آسفالت برخوردار است. روکش بتن میتواند در برابر لغزشهایی که به صورت ناگهانی امکان دارد که در سطح جادهها ایجاد شود جلوگیری به عمل آورد.
زمان بندی که برای ساخت این نوع از روسازی برای جاده وجود دارد بسیار زیاد است و میتوان گفت که زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد بنابراین زمانبر است. از روکش بتن میتوان در ترک بندیهایی که برای سطح جاده ایجاد شده است نیز استفاده کرد و علاوه بر این یکسری از تعمیرت را به درستی میتوان با به کار بردن روکش بتن به خوبی انجام داد.
جادههایی که از بتن ایجاد شدهاند
زمانی که برای جاده به جای استفاده از آسفالت از بتن بهره برده میشود باید این نکته را در نظر داشت که در جادههای بتنی میزان سر و صداهایی که از ماشینها بر سطح جاده ایجاد میشود نمیتوان جلوگیری کرد و میزان آلودگی صوتی که میتواند ایجاد کند زیاد خواهد بود.
زمانی که لاستیک بر روی سطح بتن در حال حرکت است میزان انبساطی که بر روی سطح جاده ایجاد میشود باعث خواهد شد که این اتصالات منجر به ایجاد صدا و لرزش در حرکت وسایل نقلیه شود.
یکی از نکاتی که برای سطح این نوع از جاده باید در نظر داشت به این صورت است که زمانی که خودروها از سطح جاده حرکت میکنند سر و صدایی که تولید میشود باعث این خواهد شد که راننده به سر و صدای ایجاد شده عادت کند.
در این زمان است که میزان خواب آلودگی که به راننده وارد میشود بیشتر میشود زیرا سر و صدا یک حالت عادی برای راننده خواهد شد در برخی اوقات نیز خستگی شدیدی را برای راننده ایجاد میکند که باعث میشود راننده نتواند رانندگی خود را به درستی انجام دهد و احساس خستگی بیش از اندازهای را به او خواهد داد.
یکی از کشورهایی که برای اولین بار از ساختار بتن در جادههای خود استفاده کرد کشور ایالات متحده آمریکا بوده است.
که برای اولین بار این کشور خیابانهای خود را با بتن هموار ساخت در این زمان بود که بعد از به دست آوردن نتایج مناسب از بتن توانستند از آن در سطح جادههای خود نیز استفاده کنند.
بنابراین استفاده از بتن در سطح جادهها باعث شد که میزان هزینهها نیز به شدت کم شود و رویکرد بهتری نسبت به آماده سازی جادهها ایجاد شود.
دغدغه بزرگی که برای کشورهای جهان که از صنعت نفت چیزی نصیبشان نشده بود هزینههایی بود که برای آسفالت کردن جادهها و خیابانها باید پرداخت میشد و مواد اولیه در این کشورها اصلا وجود نداشت، در این زمان بود که باید این نکته را در نظر داشت که جاده با روکش بتن توانست مقداری از این هزینهها را به راحتی کم کند و میزان استفادهای که بتن در کشورهای دیگر جهان میشود بسیار زیاد است و باعث شده است که در هزینههای جاری نیز صرفه جویی زیادی به عمل آید.
به هر حال باید این نکته را در نظر داشت که هر مادهای که برای جاده به کار برده میشود میتواند معایب خود را نیز داشته باشد برای همین بهتر خواهد بود که تخمین مناسبی را برای هر مادهای به کار برد تا بتوان به درستی از آن استفاده کرد.
بنابراین هنوز ماده ایده آلی که بتواند تمامی فاکتورهایی که برای جاده مناسب است را ایجاد کند به وجود نیامده است و هر راه حلی که ایجاد میشود میتواند دارای مزیت و معایبی باشد که هر کدام از آنها با توجه به مکان و شرایطی که از این مادهها استفاده میشود متفاوت خواهد بود.
با این حال بهتر شدن سطح جادهها برای رانندگان بسیار اهمیت دارد و باعث میشود که کار آنها و همچنین میزان کارایی ماشینهایی که در سطح جادههای مستحکم و صاف ایجاد میشود بیشتر شود.
بنابراین میزان استحکاکی که برای ماشین و قطعات آن ایجاد میشود نیز بسیار کمتر خواهد بود و کارایی بیشتری را از آن میتوان به دست آورد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.