در بیشتر موارد سطح جادهها و خیابانها با آسفالتهای مناسب سازماندهی میشود و شکل و نظم بهتری به جاده و خیابانها داده میشود، با این حال زمانی نیز وجود دارد که سطح خیابانهایی که با آسفالت روسازی شده است از بین برود و نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد.
از این رو در رابطه با نحوه روسازی سطح جاده میخواهیم اطلاعاتی را بیان کنیم که خالی از لطف نمیباشد. استفاده از روسازی آسفالت برای ترمیم به مهارت و به کاربردن تکنیکهای مختلفی نیاز دارد.
برخی از جادهها هستند که از سطح آسفالت بسیار خوبی در آنها به کار برده شده است، با این حال با گذشت زمان امکان دارد که سطح آسفالت شده دارای ترکها و یا کنده شدن آسفالت شود.
البته دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که برای هر جادهای میتواند متفاوت باشد در این زمان است که باید این نکته را در نظر داشت که میزان رفت و آمد در سطح جادهها به شدت متفاوت است و امکان دارد که در یک مسیر میزان تردد و رفت و آمد بسیار زیادی باشد و در مسیر دیگری میزان رفت و آمد ماشینها بسیار کم باشد. بنابراین باید مناطق آسفالت شده را نیز مورد بررسی قرار داد که باعث میشود تاثیر زیادی بر روی آسفالت داشته باشد.
مواد آسفالت باید با دوام باشد
در برخی از اوقات مشاهده میشود که با روسازیهایی که برای سطح جاده انجام میشود هنوز نیز مشکلات زیاد و اساسی برای سطح جادهها وجود دارد، در این زمان است که باید این نکته را در نظر داشت که سطح جاده با مواد مناسب و استانداردی روسازی نشده است و گاهی اوقات نیز زیربنا خوبی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
به همین خاطر است که باید این مطلب را در نظر داشت که از موادی برای آسفالت جاده استفاده کرد که بتواند به راحتی تحت فشارهای زیادی که بر آسفالت وارد میشود دوام بیاورد در غیر این صورت به راحتی از هم پاشیده میشود.
مخلوط آسفالت یکی از کارهایی است که برای مقاومت آسفالت از آن استفاده میشود در این صورت است که میتوان گفت از ترکیبهای خوبی برای سطح آسفالت استفاده شده است.
جادههایی که با استفاده از این آسفالتها روسازی شدهاند برای عبور و مرور ماشینهایی که از وزن بسیار بالایی برخوردارند مناسب هستند برای همین نیز بیشتر برای جادههایی که حجم ترافیک بالایی دارند و یا این که از بار برای ماشینهای خود استفاده میکنند مناسب است، زیرا برخی از ماشینهای باربری نیز علاوه بر سنگینی که در وزن خود ماشینها وجود دارد از بارهای اضافی نیز برخوردار هستند.
در این شرایط است که وزنهای اضافی برای ماشین در نظر گرفته میشود در این وضعیت است که باید این نکته را در نظر داشت که جاده وزن بسیار بالایی را تحمل میکند بنابراین باید بتوان از روسازی و همین طور سطح آسفالت مناسبی را برای جاده در نظر داشت.
جادههای سنگ فرش شده
یکی از جادههایی که میتوان از آن نام برد جادههایی هستند که دارای سنگ فرش هستند در این زمان است که این جادهها برای وزنهای بسیار کم مناسب هستند و فشار زیاد را نمیتوانند تحمل کنند با این حال میزان استفاده زیادی از سنگفرشها نشده است میتوان گفت که معدود کشورهایی هستند که از سنگفرش استفاده میکنند.
بنابراین هنوز آسفالت توانست است جایگاه خود را به خوبی حفظ کند در این حالت است که باید این نکته را در نظر داشت که در جادههایی که میزان رفت و آمد در آنها زیاد است استفاده از سنگفرش نمیتواند گزینه خوبی برای این کار باشد.
در این زمان است که باید از آسفالت برای سطح جاده بهره برد آسفالت میزان مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط آب و هوایی نیز میتواند داشته باشد زیرا در هر ناحیهای شرایط آب و هوا به شدت متغیر است به همین خاطر باید این نکته را در نظر داشت که برای هر جوی آسفالت میتواند کارایی خود را داشته باشد و به راحتی از بین نخواهد رفت با این حال باید بعد از گذشت زمان کارهای تعمیراتی را بر روی آسفالت انجام داد تا این که به راحتی از هم نپاشد.
زمانی که کارهای تعمیراتی بر روی آسفالت ایجاد میشود عمر دیگری به آسفالت داده میشود و تا سالیان طولانیتری نیز میتواند کارایی داشته باشد و به راحتی میتوان از این آسفالت بدون نگرانی استفاده کرد.
روسازی با بتن و قیر
دو مادهای که برای روسازی از آن استفاده میشود بتن و قیر هستند که این دو ماده میتوانند در کنار هم ترکیب بسیار مقاومی را ایجاد کنند.
بنابراین قیر ماده چسبناکی است که با بتن ترکیب میشود و میتواند ماده مقاومی را ایجاد کند چسبناکی که برای قیر وجود دارد باعث میشود که مواد به راحتی در کنار هم قرار داده شوند و یک ترکیب چسبناک و مستحکم را ایجاد کند.
پایهای که برای زیرساخت آسفالت در نظر گرفته میشود شن است که میزان استفادهای که از شن میشود به این صورت است که ابتدا یک لایه ضخیم از شن را بر سطح جاده قرار میدهند و به همان میزان نیز از ماده آسفالت بر روی شن استفاده میکنند که ضخامت شن و آسفالت با یکدیگر یکی خواهد بود و شکل درست و مناسبی را نیز خواهد داشت.
گاهی اوقات امکان خواهد داشت زیرساختی که برای سطح جادهها وجود دارد به صورتی باشد که از زیر ساخت بسیار نرمی برخوردار باشد. در این زمان است که باید این نکته را در نظر داشت که زیرساختهای نرم باعث میشود که کار آسفالتسازی کمی دشوار شود، زیرا باید زیر بنا کار را به صورتی ایجاد کرد که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتوان از مواد مستحکم بر روی زیر بنا مقاومی استفاده کرد، در این حالت است که باید این نکته را به شدت مورد بررسی قرار داد. شرکتهای آسفالت کاری در اصفهان از تکنیکهای بسیار زیادی برای زیر ساختی آسفالت استفاده میکند.
خاکها و سطح زمینهایی که برای آسفالت در نظر گرفته میشود به شدت متفاوت خواهد بود برای همین نیاز به ایجاد پایهای مقاوم برای این کار خواهد بود.
برای استحکام زیرساخت از سیمان نیز برای این کار استفاده میشود بنابراین سیمان میتواند بعد از مرحله سفت کاری مورد استفاده قرار داده شود، سفت کاری اولیه برای آسفالت زمانی اتفاق میافتد که سطح خاکی جاده به قسمت مستحکم خود رسیده باشد در این زمان است که پایههای بعدی که به کار میرود سیمان و دیگر مواد مستحکمی است که برای آسفالت جاده مناسب خواهد بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.