آسفالت کامپوزیت

ترکیب‌هایی که برای کامپوزیت ایجاد می‌شود برای روکش آسفالت مناسب هستند بنابراین امکان دارد جاده در مدت زمانی که از آن استفاده می‌شود خرابی‌هایی برای آن ایجاد شود، به همین خاطر می‌توان از این روکش بر روی آسفالت جاده استفاده کرد.
حتی می‌توان برای ساخت و ساز‌هایی که برای سطح جاده ایجاد می‌شود نیز از آسفالت کامپوزیت بهره برد به هر حال تنها برای از بین بردن سطح‌های از بین رفته در جاده کاربرد دارد و در ساخت و ساز‌های اساسی نیز از کامپوزیت بهره برده می‌شود.
با این حال به کار بردن این روش توسط شرکت‌های اجرای آسفالت در اصفهان برای سطح آسفالت با توجه به این که مزیت‌ها و معایبی را به همراه دارد، انجام می‌گیرد.

ایجاد ترک‌های بازتابنده

زمانی که بتن در سطح جاده به کار برده می‌شود قسمت‌های زیرین آن باید از مقاومت بالایی در برابر فشار‌هایی که بر روی سطح جاده قرار داده می‌شود برخوردار باشد.
گاهی اوقات در سطح جاده‌هایی که در آن‌ها از بتن استفاده شده است منقبض شدن مواد و همین طور میزان حرارت‌هایی که برای آسفالت ایجاد می‌شود باعث خواهد شد که ترک‌هایی در آسفالت ایجاد شود که این ترک‌ها باید به سرعت ترمیم شوند. برای ترمیم کردن انواع ترک آسفالت باید این نکته را در نظر داشت که موادی که برای روسازی ترک و ترمیم آسفالت به کار برده می‌شود تا چه اندازه می‌تواند استحکام و مقاومت زیادی را در برابر فشار‌هایی که به سطح جاده وارد می‌شود را تحمل کند. این مطلب به خاطر کم شدن هزینه‌هایی است که برای جاده‌ها ایجاد می‌شود در برخی از اوقات امکان دارد جاده‌ها در مدت زمان کمی از اولین روسازی دوباره به همان حالت قبل نیاز به تعمیر داشته باشند و این نکته باعث می‌شود که در سال‌های متمادی هزینه‌هایی که برای این کار انجام می‌شود به شدت بیشتر شود.
با این حال استفاده از مواد درست و کاربردی برای جاده باعث می‌شود که زمانبندی خوبی برای هزینه‌های تعمیراتی که در سال‌های بیشتری به آن‌ها نیاز پیدا خواهد شد را داشته باشد.

کامپوزیت در آسفالت

تجهیزات و فرایند روکش بتن در جاده

یکی از نکاتی که برای انجام دادن روسازی آسفالت باید در نظر گرفته شود این است که بتوان از تجهیزات مناسب برای این کار استفاده کرد تجهیزات می‌توانند باعث شوند که کار به درستی پیش برود و مشکلات زیادی در بین کار ایجاد نشود.
در این هنگام است که اگر تجهیزات درستی برای کار روکش‌سازی در جاده وجود نداشته باشد میزان کارایی که برای جاده باید ایجاد شود بسیار کمتر خواهد بود، در نتیجه روکش‌سازی جاده با استفاده از روش کامپوزیت نیاز به تجهیزات و امکانات بسیار خوبی خواهد داشت که بتوان با توجه به این تجهیزات کارآمد جاده‌های مقاومی را برای عبور و مرور خودرو‌ها و همین طور ماشین‌های سنگین ایجاد کرد.

مواظب ترک‌های آسفالت باشید

زمانی که آسفالت دچار بریدگی و ترک می‌شود هر چند این ترک‌ها از نظر اندازه‌ای که بر روی آسفالت ایجاد شده‌اند کوچک و ناچیز باشند، اما می‌توانند در طولانی مدت هزینه‌های زیادی را برای ترمیم ایجاد کنند بنابراین در همان ابتدا که جاده دارای ترک‌های ریزی است باید بتوان آن‌ها را ترمیم کرد تا از پیشروی ترک‌ها و باز شدن آن‌ها در سطح جاده جلوگیری به عمل آورد.

ترک‌هایی که بسیار ریز هستند کم کم در سطح جاده بزرگ‌تر می‌شوند در این زمان است که میزان حرارتی که از محیط به آسفالت وارد می‌شود از طریق ترک‌های ایجاده شده به زیرساخت آن می‌رسد. بنابراین حرارت وارد شده به زیرساخت آسفالت باعث می‌شود که میزان ترک‌های ایجاد شده در آسفالت بیشتر شود و ناحیه وسیع‌تری از آسفالت را دچار این معضل کند.
در این زمان است که باید از روکش آسفالت کامپوزیت استفاده کرد تا بتوان از پیشروی ترک‌هایی که ایجاد شده است جلوگیری کرد. یکی از دستگاه‌هایی که برای انجام دادن روکش‌سازی آسفالت از آن استفاده می‌شود ماشین غلطک است این ماشین به راحتی می‌تواند باعث شود که موادی که در آسفالت قرار داده می‌شود به چه صورت در جاده ترکیب شود و از نظر استحکام و قرار گرفتن درست مواد در سطح جاده نیز بسیار موثر خواهد بود.

کامپوزیت در آسفالت

بنابراین نکته‌ای که باید برای این مطلب در نظر داشت به این صورت است که غلطک باعث یکنواخت شدن مواد نیز در سطح جاده می‌شود در بیشتر موارد کار غلطک یکی از کار‌های مهمی است که برای سطح جاده در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید از این نکته به درستی استفاده کرد که دستگاه غلطک می‌تواند به شکل موثری سطح صاف و همواری را برای جاده ایجاد کند.
بنابراین وزنی که برای غلطک در نظر گرفته می‌شود بسیار سنگین است البته برای سطح جاده‌های آسفالت شده نیز باید میزان سنگینی استانداری بر روی آسفالت ایجاد شود تا بتوان میزان مقاومت آن را افزایش داد. بنابراین ساختاری که برای روش کامپوزیت در نظر گرفته شده است به این صورت است که تنها برای بازسازی سطح جاده می‌تواند کاربرد داشته باشد و برای ساخت و ساز‌هایی که به صورت نوین و جدید در جاده‌ها ایجاد می‌شود نمی‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین بهره‌وری درست از کاربرد‌هایی که برای کامپوزیت وجود دارد باعث می‌شود که ساختاری که برای جاده‌های آسفالت ایجاد می‌شود نیز به شکل درست و مناسبی بر روی جاده قرار بگیرد و در طولانی مدت بتوان میزان کارآوری خوبی را از جاده‌های ترمیم شده با این روش را به دست آورد.
با این حال بازسازی جاده یکی از نکات مهمی است که برای جاده‌های آسفالت شده ایجاد می‌شود و به کار بردن روش‌های مناسب و مفید می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط استفاده از سطح جاده‌ها شود. در هر صورت آسفالت کامپوزیت که به عنوان نوعی از روکش و یا زیر لایه برای آسفالت در نظر گرفته می‌شود باعث می‌شود که با توجه به ترکیباتی که برای روکش کامپوزیت ایجاد می‌شود شکل و ساختار بهتری را برای سطح جاده‌های آسفالت شده ایجاد کرد و شکل و ساختار مناسبی را برای سطح جاده به وجود آورد.
در هر صورت روکش جاده یکی از مسائل مهمی است که برای جاده‌های مهم و پر رفت و آمد بسیار کاربردی است و باید جدی گرفته شود تا در میزان هزینه‌های جاری در این رابطه نیز صرفه جویی‌هایی لحاظ شود. بنابراین از نظر اقتصادی به کار بردن روکش مناسب برای سطح جاده باعث خواهد شد که از به وجود آمدن هزینه‌های گزاف جلوگیری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *