روش نصب ایزوگام

حتما تا به حال راجع به ایزوگام شنیده‌اید، ایزوگام ترکیب قیر مانندی است که به عنوان محصولی ضد آب شناخته شده و از نفوذ آب و رطوبت به داخل سطوح ساختمانی جلوگیری می‌کند.
ایزوگام را می‎توان روی سطوح مختلف اعم از دیوار‌ها و کف ساختمان و جاهایی مانند استخر‌ها و مخازن آب اجرا کرد، و روش نصب ایزوگام، روش خاصی وجود است.
روش نصب ایزوگام باید به درستی انجام گیرد تا هم بتواند عایق خوبی باشد و نیز نصب و بهره برداری از آن را آسان سازد.

ایزوگام از ترکیب قیر با الیاف ایجاد شده که عمدتا الیاف مورد استفاده در آن از جنس پلی استر سوزنی بوده که از دو لایه پلی استر و الیاف تیشو تشکیل شده که به نسبت تک لایه آن از ضخامت بیشتری برخوردار است که بالطبع خاصیت ضد آب بودن و عایق بودن آن را بیشتر می‌کند.

روش نصب ایزوگام و وسایل موردنیاز

همانطور که گفته شد ایزوگام نقش بسیار زیادی را در ایزوله کردن محیط نسبت به رطوبت ایفا می‎کند. برای هرچه بهتر عمل کردن ایزوگام بایستی روش نصب ایزوگام به درستی انجام شود و وسایل لازم برای نصب فراهم شود. روش معمول و مورد استفاده برای نصب ایزوگام اتصال ایزوگام به صورت مستقیم به سطوح مورد استفاده است.
نصب ایزوگام اصفهان با رعایت ایمنی و با تجهیزات کامل توسط نصاب حرفه‎ای، نصب می‌شود.

نصب ایزوگام | ایران آسفالتوسایل مورد نیاز برای نصب ایزوگام

کپسول گاز مایع، شعله پخش کن سیار، فندک جهت روشن کردن شعله پخش کن، کمچه و ماله بند کشی، دستکش برزنتی مخصوص، جارو و در آخر کفش مخصوص البته برای ایزوگام کشی دستگاه‌های مدرن نیز به بازار آمده است و استفاده از آنها بلا مانع است.

چند نکته که دانستن آنها قبل از ایزوگام کشی الزامی است:

1) سطح موردنظر باید کاملا صاف و تمیز بوده باشد و هرگونه شئ نصب شده روی سطوح به عنوان مثال کولر روی پشت بام و شیر آلات روی دیوار با دقت کامل برداشته شود.

2) فاصله ترک‌ها اگر بیشتر از 1 سانتی‌متر باشد با ماستیک و سیمان پر شود و اگر از آستر برای ترک‌های کوچک‌تر استفاده شده بهتر است صبر کنیم تا آستر‌ها خشک شوند.

3) سطح کار را در صورت صاف و یک دست نبودن که غالبا به دلیل شوره ایجاد می‌شود را بهتر است تمیز کرد و سنباده کشید.

4) برای شروع کار ابتدا لازم است مشعل و شعله پخش کن را روشن و میزان آتش آن را تنظیم کرد و از قسمت ناودان کار خود را شروع کنیم.

5) چنانچه سطح مورد نظر موزاییکی یا سرامیکی است فاصله سطوح و سرامیک ها را بهتر است با دوغاب پر کنیم.

6) برای نصب ایزوگام بایستی به شریط جوی توجه کنیم و حواسمان باشد که تا چند ساعت قبل و بعد ایزوگام کشی محیط مرطوب نباشد و برف و باران نبارد، بهترین زمان برای ایزوگام کشی فصل تابستان است که مطمئن هستیم برف و باران نمیبارد و به دلیل تابش آفتاب و گرم بودن هوا ایزوگام زودتر خشک می‌شود.

نصب ایزوگام | ایران آسفالت7) در دمای پایین و زیر 5 درجه بهتر است ایزوگام کشی انجام نگیرد تا مواد خاصیت لاستیکی خود را حفظ کنند و لایه‌های قدیمی به راحتی جدا شود.

8) اگر سطحی را که برای عایق بندی انتخاب شده فلزی باشد، بهتر است توجه کنیم سطح موردنظر تمیز و بدون زنگ‌زدگی باشد و از پوشش ضد زنگ استفاده شود.

9) عایق روی مناطقی که زوایای 90 درجه دارند نصب نشود و از فیلت استفاده شود.

10) زاویه شعله با سطح موردنظر بهتر است 45 درجه باشد تا به راحتی قیر ذوب شده و بتوان از آن استفاده کرد.

11) برای اطمینان از چسبیدن در گوشه سطوح بهتر است با استفاده از قیر مذاب آن را بچسبانیم و قبل این کار هواگیری بین سطوح الزامی است که به وسیله ماله کشی انجام می‌گیرد که برای این کار بهتر است ماله را گرم کنیم.

12) به عنوان آخرین مورد بهتر است بگوییم در نصب لایه‌های بعدی به اصل همپوشانی دقت شود.

روش نصب ایزوگام روی پشت بام

بهتر است قبل از خرید ایزوگام، در مورد انواع ایزوگام و کاربرد آن اطلاعاتی داشته باشیم.

همانطور که گفته شد استفاده از ایزوگام به شرطی می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد که علاوه بر مرغوبیت و کیفیت بالای خود ایزوگام، روش نصب ایزوگام و بهره‌برداری از آن نیز استاندارد باشد.

به این مظور روش نصب ایزوگام روی پشت بام به دو صورت است، پهن کردن به روش آزاد یا اتصال کامل به سطح زیرین، که در روش پهن کردن به صورت آزاد فقط لبه‌ها به هم متصل می‌شود و به وسیله گرما یا وسایل مخصوص این کار انجام می‌گیرد، در روش اتصال کامل به سطح زیرین که در ایران غالبا از این نوع اتصال استفاده می‌شود، کل لایه موجود را به وسیله مخصوص به کف پشت بام می‌چسبانیم.

در روش نصب ایزوگام روی پشت بام بهتر است روی شیب سطوح مورد نظر توجه کنیم، به این صورت که حتما با نقشه و طرح قبلی ایزوگام را نصب کنیم و به گونه‌ای حساب شده عمل کنیم تا آب باران و برف روی آن راکد نماند، زیرا عمر ایزوگام را کم می‌کند و باید طوری شیب ایزوگام را تنظیم کرد که آب به داخل ناودان هدایت شود.

نصب ایزوگام | ایران آسفالتبعد از در نظر گرفتن موارد بالا اعم از شیب مناسب و وضعیت آب و هوایی به ادامه کار می‌پردازیم.
ابتدا از انتقال رول‌های ایزوگام شروع می‌کنیم و به این نکته توجه کنیم که به اندازه مصرف روزانه رول‎ها را انتقال دهیم و در صورتی که تمامی رول‎ها را انتقال دادیم ممکن است شرایط نگه داری در پشت بام برای نگه داری رول‌های باقیمانده چندان مناسب نباشد و ایزوگام خریداری شده خاصیت خود را از دست بدهد.
با توجه به کاربرد ایزوگام، فروش ایزوگام در اصفهان و سایر شهرهای کشور متقاضیان خوبی دارد.
از طرفی وزن رول‌ها روی پشت بام سبب ترک خوردگی می‌شود، که برای جلوگیری از ترک خوردگی سطح پشت بام درصورتی که مجبور باشیم همه آن‌ها را به پشت بام انتقال دهیم، نحوه قراگیری آنها باید به گونه‌ای باشد که فشار روی سطح پخش شده و از فشار عمده روی سطح جلوگیری کند.

برای شروع شعله مشعل را روشن و تنظیم می‎کنیم و به دلیل تجمع آب در آبراهه، اطراف آن را یکبار عایق بندی می‌کنیم و پس از خشک شدن عایق بندی کل سطح را شروع می‌کنیم.

درجه حرارت بهتر است به گونه‌ای باشد که پرایمر و قشر رویی ایزوگام ذوب شود و با حرکت دادن رول ایزوگام توسط وسیله‌های مخصوص و یا هل دادن با پا پرایمر و قشر رویی باهم ترکیب شده و بتوانند به صورت محکم در محل ایزوگام کشی بچسبند.
برای اطمینان از چسبیدن لایه‌ها به هم لبه لایه‌ها را دوباره با قیر مذاب به هم متصل می‌کنیم و اگر سطح را به وسیله ماله گرم شده هواگیری کنید، بهتر است البته در رول‌های بعدی به مسئله همپوشانی لایه‌ها روی هم نیز باید مد نظر قرار داد.

نصب ایزوگام | ایران آسفالتبهتر است همپوشانی از لبه تا وسط سقف 15 سانتی متر و بعد از لبه 10 سانتی متر باشد و حرارت زیادی باید ببیند تا بتواند روی لایه قبلی جوش کامل انجام شود.

روش نصب ایزوگام روی دیوار

در روش نصب ایزوگام روی دیوار به مهارت و تکنیک ویژه‌ای نیاز است، زیرا فردی که می‌خواهد دیوار را ایزوگام کند باید بتواند هم تمرکز روی کار خود داشته باشد و هم بتواند تعادل خود را روی داربست به خوبی حفظ کند.

در روش نصب ایزوگام روی دیوار باید از بالا به پایین و به صورت لایه لایه انجام شود، سطح موردنظر بهتر است تمیز و عاری از هرگونه برآمدگی یا ترک خوردگی باشد، بهتر است قبل از انجام ایزوگام این عوامل که آسیب‌زا برطرف شوند، برای نصب ایزوگام روی دیوار از ایزوگام مرغوب استفاده کنید، زیرا باید چسبندگی خوبی داشته باشد تا جاذبه منجر به کنده شدن آن نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *