انواع ایزوگام

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا ایزوگام برای مکان‌های متفاوت، انواع مختلفی دارد؟ مثلا این سوال پیش می‌آید که آیا ایزوگامی که برای عایق‌بندی دیوار‌ها است همان ایزوگامی است که برای عایق‌بندی سقف نیز استفاده می‌شود؟ در جواب این پرسش ابتدا به معرفی انواع ایزوگام می‌پردازیم و سپس به بررسی  موارد استفاده هر کدام اشاره می‎کنیم.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام ماده‌ای است که برای عایق‌بندی سطوح از آن استفاده می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل فضای موجود جلوگیری کند، انواع ایزوگام برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرد.
ماده اصلی تشکیل دهنده ایزوگام عصاره نفت یا همان قیر است. به این دلیل به آن عصاره می‌گوییم چون بسته به اجزای مختلفی که در نفت وجود دارد چگالی بیشتری دارد و در صورت ته نشین شدن نفت می‌توان از آن استفاده کرد.

استفاده از ایزوگام به همین چند دهه قبل بر نمی‌گردد بلکه سالیان سال است که در مورد نفوذ آب به دیوارها و سقف چالش وجود دارد و سعی بر این دارند که ماده‌ای تولید کنند که بتواند عایق ضد آب باشد و یا اینکه عایق ضد آب موجود را بهبود ببخشند.
از قدیم الایام شاید نام کاهگل به گوشتان خورده باشد، کاهگل به عنوان قدیمی‌ترین عایق ضد آب در شهرهای ایران شناخته می‌شود که با گذشت سالیان دور و دراز و با پیشرفت تکنولوژی و تولید عایق‌های جدید همچنان در برخی شهرهای ایران استفاده می‌شود.

فروش ایزوگام در اصفهانکاهگل از مخلوط کاه و گل تشکیل شده که ابتدا گل را با کاه خشک مخلوط می‌کنند و بسته به مکانی که از آن استفاده می‌کنند نسبت این 2 را تنظیم می‌کنند و سپس با اضافه کردن آب به صورت تدریجی، چسبنده بودن آن را افزوده تا بتواند بر نیروی جاذبه غلبه کند و روی دیوار و سطوح دیگر خود را نگه دارد.
بعد از کاهگل به استفاده از محصولی برنامه قیر و گونی در عایق‌بندی ساختمان می‌رسیم که می‌توان گفت ماده اصلی سازنده قیر و گونی، قیر است مانند ایزوگام با این تفاوت که در قیر و گونی از الیاف پارچه‌ای موسوم به گونی استفاده می‌شود که گونی مورد استفاده بهتر است ویژگی‌های مناسبی جهت سایز‌بندی داشته باشد.

ویژگی‌های یک گونی خوب برای عایق‌بندی به وسیله قیر گونی عبارت‌اند از استفاده از گونی‌ای که ریز بافت باشد و علاوه بر این گونی‌ای که پارگی یا تاشدگی نداشته باشد، همین طور بهتر است تمیز و بدون شن و ماسه باشد تا قیر چسبندگی خوبی پیدا کند. که هم به راحتی به گونی بچسبد و هم به راحتی بتوانیم آن را روی سطوح متفاوت پیاده کنیم.

می‌توان گفت جرقه ایجاد ایزوگام از محصولی که راجع به آن صحبت کردیم، شکل گرفت. ولی در ایزوگام از الیاف استفاده نمی‌‌شود و به جای آن از ورقه‌ای نازک فلزی به نام آلومینیم استفاده شده است.

با آغاز فصل سرما و بارش‌هایی که در برخی شهر‌ها منجر به بارش‌های سیل آسا می‌شوند، مردم به فکر عایق‌بندی ساختمان‌ها و خانه‌های خود می‌افتند تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کنند و از ایجاد نم زدگی روی سطوح داخلی و خارجی خانه اجتناب کنند.
زیرا گاهی این نم زدگی‌ها به وسایل خانه آسیب می‌رساند و هم باعث یورش حشراتی به نام موریانه می‌شود که به محیط‌های مرطوب علاقه زیادی به خود نشان می‌دهند و کار زمانی سخت می‌شود که موریانه‌ها به کمد‌های دیواری قفسه‌های چوبی و کابینت‌ها هجوم برده و باعث پوسیدگی و خرابی این قبیل لوازم و تجهیزات خانه می‌شوند که این خرابی‌ها هم باعث صدمه زدن به محیط زیست می‌شود.

زیرا برای بازسازی این لوازم لازم است از چوب‌های جدید استفاده شود و هم اینکه برای خانواده هزینه اضافی تولید می‌کند، بنابراین استفاده از یک عایق رطوبتی برای هر خانه‌ای لازم است. ضرورت استفاده از ایزوگام به عنوان یک عایق رطوبتی سبب افزایش فروش ایزوگام در اصفهان و سایر شهرها شده است.

ایزوگام ساختمان | ایران آسفالتمی‌توان گفت ایزوگام دسته‌بندی مشخصات دارد و بر اساس آیتم‌های گوناگون می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد آیتم‌های گوناگون عبارت‌اند از تقسیم‌بندی بر اساس ماده تشکیل دهنده، بر اساس لایه‌های تشکیل دهنده، بر اساس روکش‌های متفاوت بر روی سطوح آن، و در آخر تقسیم‌بندی بر اساس شکل ظاهری و نوع برش آن.

انواع ایزوگام بر اساس ماده تشکیل دهنده آن

اگر ایزوگام را بر اساس ماده تشکیل دهنده آن بخواهیم طبقه‌بندی کنیم در 2 طبقه جای می‌گیرد که عبارت‌اند از:

ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده

ایزوگام دمیده از 60 تا 70 درصد قیر خالص ایجاد شده که از تقطیر نفت خام به دست می‌آید، در مواد تشکیل دهنده ایزوگام پلیمری به غیر از قیر می‌توان به استفاده از پلی استر، تیشو، لایه آلومینیم، فیلم پلی اتیلن و غیره اشاره کرد.

لازم است توضیحی مختصر دهیم ابتدا به توضیح پلی استر و تیشو می‌پردازیم. در کارخانه‌هایی که به تولید ایزوگام می‌پردازد غیر از قیر از موارد دیگری به نام پلی استر سوزنی و یا نبافته استفاده می‌کنند که این ماده خود از 2 لایه پلی استر تیشو تشکیل شده و بعد از قیر یکی از مواد عمده ساخت ایزوگام است. این مواد پلی استر کمترین واکنش را به آب نشان می‌دهند.

از طرفی عایق خوبی برای جلوگیری از نفوذ آب است. از خصوصیات دیگری که این نوع پلی استر‌ها دارند، می‌توان به انعطاف پذیری و تغییر شکل در مواقعی که حرارت می‌بینند اشاره کرد.
همین طور عدم پارگی در مواقعی که کشیده می‌شوند از مزایای مهمی است که باعث انتخاب این نوع پلی استر‌ها است، قیمت ایزوگام نیز با لایه پلی استر رابطه مستقیم دارد. به این صورت که پلی استر تک لایه از انعطاف و سبکی بیشتری نسبت به ایزوگام دو لایه که علاوه بر پلی استر یک لایه تیشو نیز دارد، برخوردار است.
اما ایزوگام که از دو لایه تیشو و پلی استر همزمان استفاده می‌کند، استحکام و ضخامت بیشتری نسبت به پلی استر به تنهایی دارد.

ایزوگام ساختمان | ایران آسفالتعلاوه بر این موارد میزان چسبندگی قیر به مواد این لایه بستگی دارد و هر چه سوزن خوردگی آن بیشتر باشد جذب قیر بیشتری دارد. نصب ایزوگام در اصفهان طبق استانداردهای تعیین شده و توسط نصاب حرفه‎ای نصب می‌شود.

استفاده از پلی استر سوزنی که ترکیبی از پلی استر و تیشو است، سبب می‌شود، ایزوگام بعد از مدت طولانی‌تری از هم بپاشد و استحکام خودش را از دست دهد و از طرفی این استحکام، سنگین وزن شدن ایزوگام را به همراه دارد.
البته باید توجه داشت که وزن ایزوگام نباید از حد مجاز تجاوز کند. چیزی در حدود 40 کیلوگرم در هر ورق باشد. اگر به جای تیشو از فلت الیاف شیشه در ایزوگام استفاده کنیم، سبب می‌شود سطح لایه موسوم به پلی استر سوزنی صاف و یکنواخت باشند و جز با قیر یا اصطلاحا شیره به طور یکدست انجام شود.

بعد از توضیح پلی استر استفاده شده در ایزوگام به توضیح ماده بعدی تشکیل دهنده ایزوگام به نام پودر تالک اشاره می‌کنیم، تالک یک ماده با می‌توان گفت یک سنگ معدنی بسیار نرم است. به گونه‌ای که می‌توان با ناخن روی آن کنده کاری کرد. رنگ آن به رنگ سبز و خاکستری است، اما گاهی دیده شده رنگ زرد و سفید آن نیز موجود است.

تالک ساختار مولکولی ساده‌ای دارد که به نظر می‌رسد دارای سطح چرب و لغزنده‌ای هست، ویژگی‌هایی که سبب شده از تالک برای ایزوگام استفاده کنیم مقاومت آن در برابر حرارت است که سبب می‌شود در روز‌های آفتابی که نور خورشید مستقیم به سطح ایزوگام می‌خورد کمی جلوی انتقال حرارت و تغییر شکل ایزوگام را بگیرد.

ایزوگام ساختمان | ایران آسفالتنحوه ساخت انواع ایزوگام متفاوت است. نحوه ساخت این ایزوگام به این صورت است که تمامی مواد تشکیل دهنده ایزوگام پلیمری در دستگاه مخصوصی میکس و حرارت می‌بیند که این حرارت به قدری زیاد است که اصطلاحا می‌توان گفت پخته می‌شود و در اثر این فرایند ماده‌ای به نام مایع پلیمر یا شیره ایزوگام که در عامیانه به این نام مطرح‌تر است تولید می‌شود و در خط تولید ایزوگام با انجام فرایند‌های دیگر شیره ایزوگام را به ایزوگام قابل استفاده تبدیل می‌کند.

ایزوگام دمیده

قیر دمیده از مواد اصلی سازنده ایزوگام دمیده است که برای به دست آوردن آن در کوره‌های مخصوصی به نفت کوره‌ای یا اصطلاحا مازوت هوا می‌دمند و ماده باقیمانده قیر دمیده نام می‌گیرد که از نرمی بیشتری نسبت به ایزوگام پلیمری برخوردار است اما حساسیت آن به نفوذ آب و تغییرات دما کمتر است و کیفیت کم‌تری نیز نسبت به ایزوگام پلیمری دارد.
از ایزوگام دمیده در ساختمان سازی استفاده چندانی نمی‌‌شود و برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که درجه حرارت در آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند و از طرفی محیط اطراف آنها رطوبت کمتری دارد، مثلا از جمله این مکان‌ها استفاده از آن در باتری اتومبیل و اندودکاری است.

انواع ایزوگام بر اساس تعداد لایه

انواع ایزوگام بر اساس تعداد لایه به دو دسته تک لایه و دو لایه تقسیم می‌شود که در ایزوگام تک لایه در لایه پلی استر از مواد تیشو استفاده نمی‌‌شود و ظرافت و انعطاف بیشتری دارد. در ایزوگام دو لایه از تیشو نیز علاوه بر پلی استر استفاده می‌شود که استحکام ایزوگام را بالا می‌برد اما ضخیم است.

ایزوگام ساختمان | ایران آسفالتانواع ایزوگام بر اساس روکش

انواع ایزوگام با روکش به 3 دسته روکش آلومینیومی، بدون روکش آلومینیومی و روکش سنگریزه تقسیم می‌شود. از ایزوگام با روکش آلومینیوم جاهایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند استفاده می‌شود و از روکش بدون آلومینیوم در عایق کاری پی، سرویس بهداشتی، دیوارها و غیره استفاده می‌شود.
ایزوگام با استفاده از روکش سنگریزه می‌تواند جلوه زیبایی به ساختمان بدهد و جنبه تزیینی دارد و در مکان‌هایی که عبور و مرور بسیاری روی آن انجام می‌شود، استفاده می‌شود. نصب ایزوگام و زیبایی ساختمان به منظور جلوه‎ دادن به ساختمان کاربرد دارد.

انواع ایزوگام بر اساس شکل ظاهری و برش روی آن

انواع ایزوگام بر اساس شکل ظاهری به 2 دسته عادی و برش خورده تقسیم می‌شود که از نوع عادی آن بیشتر استفاده می‌شود و برای مردم شناخته شده‌ تر است. از ایزوگام برش خورده در سقف‌های شیروانی و برای حفظ زیبایی ظاهری استفاده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *