بازیافت آسفالت سرد

منظور از بازیافت آسفالت سرد به کلیه عملیات و فرایند‌هایی از جمله شخم‌زدن، کندن‌ یا خرد کردن مصالح لایه آسفالتی گفته می‌شود. میزان ضخامتی که در مورد مواد بازیافت در نقشه‌های اجرایی مشاهده می‌شود. این مصالح پس از فرآوری دوباره در محل پروژه و در سطح‌ یا در ‌یک کارخانه آسفالت با مخلوط شدن مواد قیری مانند امولسیون قیر‌یا کف قیر همچنین بدون موادی نظیر سیمان، آهک‌ یا خاکستر بادی در صورت ضرورت مصالح سنگی جدید در دمای محیط و عاری از هرگونه حرارت و تولید محصولی سازه‌ای دارد که سطح را پخش و متراکم می‌کند این مواد اغلب متناسب با شرایط ترافیکی با بتن آسفالتی‌ یا آسفالت سطحی کاور می‌شود.

شاخص‌های بازیافت آسفالت سرد

عملکرد بازیافت برای جاده‌های آسفالت اهمیت زیادی دارد، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات بازیافت آسفالت سرد که برای تعمیر و درست کردن انواع آسیب‌ها و خرابی‌هایی که بر روی سطح و سازه‌ها با استفاده از مصالح سنگی و قیری روسازی شده است که با استفاده از صرفه جویی‌هایی که در مصرف انرژی می‌شود باعث ماندگاری منابع طبیعی می‌گردد. همچنین موجب تقویت و اصلاح کند و در نتیجه نیز منجر به کاهش هزینه‌های کلی بهسازی نیز می‌گردد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بازیافت سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

  • محافظت از منابع طبیعی که با استفاده مجدد از مصالح موجود
  • کاهش پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی.
  • استفاده مناسب از مصرف انرژی و امکان استفاده از مصالح سنگی سرد و مرطوب.
  • از بین بردن کلیه ترک‌های انعکاسی و حرارتی روسازی.
  • بالا بردن کیفیت دانه‌ای و غیر آسفالتی روسازی که با استفاده از اضافه کردن مواد قیری‌ یا هیدرولیکی‌ یا ترکیبی از این دو.
  • قابلیت استفاده از اصلاح سنگی لایه‌های غیر چسبیده روسازی با دامنه خمیری زیاد.
  • کم شدن رفت و آمد کامیون‌های سنگین عملیات راهسازی در برابر‌ یخبندان و رطوبت از سوی تبدیل مواد غیر آسفالتی موجود بر مبنای تثبیت شده قیری‌ یا سیمانی.
  • احتیاج نداشتن به محل تخلیه و انبار کردن مواد زائد.
  • عدم نیاز به تاسیس راه دسترسی و انحرافی باز نگهداشتن راه بر روی استفاده‌کنندگان.

انواع مختلف بازیافت سرد آسفالت

بازیافت سرد آسفالت به صورت کلی به دو صورت انجام می‌شود عبارت است از:

  • بازیافت درجا
  • بازیافت کارخانه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلف بازیافت سرد آسفالت

1. بازیافت درجا

در این نوع روش از بازیافت که به صورت درجا در محل پروژه انجام می‌شود در طول فرایند بخشی‌ یا کلیه لایه آسفالتی و لایه‌های غیر چسبیده روسازی موجود طبق ضخامتی که در نقشه‌های اجرایی کاملا مشهود است به نمایش گذاشته می‌شود که منجر به تراشیده و خرد شدن می‌گردد.
این مصالح دانه بندی شده و مواد قیری و هیدرولیکی که به آن افزوده می‌شود. همچنین محصول تولید شده در سطح راه پخش و متراکم می‌گردد. کلیه این فرایندها در محل به صورت منظم بر اساس تعدادی از ماشین آلات انجام می‌شود که با استفاده از این روش شما می‌توانید تا عمق 30 سانتی متر از روسازی موجود را بهسازی کنید.

2. بازیافت کارخانه‌ای

در این نوع از روش بازیافت که مصالح برداشت شده با استفاده از روسازی به‌یک کارخانه آسفالت مرکزی حمل و بعد از تهیه و تغذیه مصالح کارخانه و تولید کالاها بدون اینکه در معرض حرارت قرار بگیرد در دمای محیط پخش و کوبیده می‌شود.

کارخانه آسفالت مرکزی برای انجام عملیات بازیافت سرد بایستی با استفاده از امکانات و تجهیزات مورد نیاز نظیر سنگ شکن، سیلو‌های تغذیه مصالح خرده آسفالتی، تسمه نقاله، سیستم مکانیزه برای اضافه کردن آب به مخلوط در شرایط مصرف کف قیر‌یا امولسیون قیر و مواد اضافی هیدرولیکی، سیلوی ذخیره آسفالت و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز باشد. با استفاده از روش‌های کارخانه‌ای که در شرایطی می‌توانید مورد استفاده قرار دهید که حجم مصالح بازیافتی بستر بسیاری بوده‌ یا برای تهیه مخلوط کنترل دقیقی در کلیه مراحل تولید آسفالت مد نظر قرار گیرد.

فاکتور‌های انتخاب بازیافت آسفالت سرد

با بررسی و ارزیابی برای اجرا و نصب بازیافت سرد که از اهمیت فوق العاده‌ای نیز برخوردار است این انتخاب بر اساس شرایط روسازی و زیرسازی موجود با توجه به نمونه گیری و آزمایش قشر‌های غیر آسفالتی و بستر روسازی و با آگاهی‌یافتن از سابقه‌ی ساخت و نگهداری راه، آمار ترافیکی گذشته و حال با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه سیستم‌های زهکشی سطحی و عمقی راه‌های دسترسی را محدود نموده است که بر اساس آن رایج‌ترین شیوه‌ها مطالعات توجیه فنی اقتصادی بر مبنای گزینه چرخه عمر روسازی که باید توسط مشاور طرح انجام بگیرد.

موقعیت آب و هوایی

در زمان فرایند بازیافت سرد آسفالت دمای محیط با کف قیر و امولسیون قیر از عوامل بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شوند. چنانچه که دمای محیط کمتر از 10 درجه سانتی گراد باشد روسازی قیری سنگدانه‌ها با کف قیر کاهش پیدا می‌کند. این فرایند در طول عمل آوری مخلوط‌های آسفالت سرد امولسیونی افزایش می‌یابد و از خراب شدن و ‌یا ترک برداشتن امولسیون قیر جلوگیری می‌کند. به صورت کلی با بالا بردن دمای سنگدانه‌ها از 20 درجه سانتی گراد به 65 درجه سانتی گراد برای کف قیر به کار می‌رود تا‌ اندازه سنگدانه‌ی که پوشش قیری کامل می‌یابند از 1 میلی متر به 5 میلی متر افزایش می‌یابد.

نوع و میزان کیفیت مصالح روسازی

با تنوع کیفیت مصالح روسازی و زیرسازی که شامل موارد زیر می‌باشد اعم از:

  • کاهش ضخامت روسازی کم در نهایت ظرفیت سازه‌ای ضعیف خیلی کم برای بهسازی از طریق بازیافت به کار می‌رود.
  • چنانچه ضخامت روسازی کافی باشد زمانی که مشکلات سازه‌ای راه به قشر حساس محدود شود باید از بازیافت آسفالت سرد استفاده کرد که می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای این کار باشد.
  • با توجه به شرایط CBR خاک سطح روسازی باید کمتر از سه درصد باشد به همین علت استفاده از بازیافت سرد برای این نوع افراد توصیه نمی‌شود. چرا که مصالح تثبیت شده با ضخامت معمولی از 25 تا 30 سانتی متر با استفاده از روش بازیافت سرد بر روی زیرسازی ضعیف را نمی‌توان متراکم کرد.

مراحل طراحی پروژه‌های مورد بازیافت

ورم کردن و انبساط لایه‌های روسازی

صدمات و آسیب‌هایی که ناشی از تورم و انبساط همچنین حساسیت مصالح لایه روسازی و زیرسازی در برابر‌ یخبندان برای بازیافت سرد بهترین گزینه به حساب نمی‌آید.

زمانی که روسازی و وضعیت زهکشی

زمانی که می‌خواهید روسازیی که خرابی و آسیب‌هایی که آن‌ها از مصالح غیر آسفالتی مرطوب ایجاد شده است به دلیل تخلیه نشدن آب و زهکشی نامناسب است همچنین در شرایطی که مصالح ریز دانه بستر روسازی باعث کاهش کیفیت سازه‌ای و زهکشی مصالح روسازی می‌شود. در صورتی که بازیافت سرد درجا مناسب نباشد با استفاده از بازیافت سرد کارخانه ای باعث می‌شود که لایه‌ها بعد از برداشت لایه‌های آسفالتی جمع آوری و جایگزین مصالح با کیفیت و مرغوب شود.

مراحل طراحی پروژه‌های مورد بازیافت

زمانی که قصد دارید پروژه‌ای را انتخاب کنید لازم است که برای بازیافت سرد با توجه به مزیت باربری و سازه‌ای لایه‌های روسازی موجود پس از هر نوع عملیات بازیافت باید طبق وضعیت ترافیک مرحله طرح و سی بی آر خاک سطح روسازی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد که با پیش بینی‌های انجام شده برای کنترل عمر واقعی طرح و نگهداری دوره‌ای آن تدابیری اندیشیده شود.

شرایط هندسی محور موجود

در بعضی از موارد با توجه به ضخامت لایه‌های روسازی، عرض راه، رقوم خط پروژه، انواع وجور مستحدثات در اطراف محور موجود محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که در واقع راه اندازی راه جدید به منزله‌ی تخریب کامل راه موجود و به وجود آوردن قشرهای جدید در محل راه قدیمی خواهد بود. با توجه به این نوع شرایط استفاده از روش‌های بازیافت سرد درجا می‌‌توانید این نوع از مشکلات را به خوبی برطرف کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *