استفاده از آسفالت برای راهسازی قدمتی دیرینه دارد، زمانی که آسفالت برای برای جادههای آسفالت قرار گرفته شده بر روی جادهها عمر و کارایی خود را از دست میدهند میتوان به صورت مجدد از آنها استفاده کرد برای این که بتوان از جادههای آسفالت دوریختنی دوباره بهره برد باید از روش بازیافت برای به کار بردن مجدد آسفالت استفاده کرد.
در این زمان است که بازیافت میتواند طی فرایندهایی که بر روی آسفالت انجام میدهد شکل بهتر و مناسبتری را برای استفاده مجدد از آسفالت را ایجاد میکند که به راحتی میتوان از آسفالتهای بازیافتی به خوبی در سطح جادهها به صورت موثری بهره مند شد و از مواد به کار رفته در آسفالت دوباره استفاده کرد.
بازیافت آسفالت
فرایند بازیافت آسفالت چگونه انجام میشود؟ زمانی که جادهها دارای خرابیهای زیادی میشوند و ترمیم کردن آسفالت دیگر جایز نخواهد بود به همین خاطر به راحتی میتوان از بازیافت آسفالتهای خراب شده استفاده کرد، برای این کار در زمانی کارهای اجرایی بر روی جاده صورت میگیرد باید تکههای آسفالت جدا شده از زمین را در یک دستگاه قرار داد.
دستگاه میتواند به راحتی تکههای آسفالت را به قطعات کوچکتری خرد کند که برای بازیافت نیز باید قطعههایی که برای آسفالت ایجاد شده است بسیار کوچک باشد که بتوان از آنها برای مراحل بعدی به درستی استفاده کرد. بعد از این که آسفالت در دستگاه به قطعات کوچکتری تبدیل شد موقع آن است که آسفالتهای تکه شده را به کارخانه و محلی که کار بازیافت را انجام میدهد برد.
در مدت زمانی که تکههای آسفالت به کارخانه بازیافت برده میشود میتوان به راحتی زیر ساختهایی که برای جاده باید ایجاد شود را در این زمان انجام داد. عملیات بازیافت شکلهای متفاوتی را میتواند داشته باشد یکی از عملیاتهایی که برای بازیافت صورت میگیرد بازیافت در محل است که به راحتی میتوان این کار را انجام داد.
بازیافت بتن
یکی از بازیافتهایی که میتوان در سطح جاده انجام داد به این صورت است که امکان دارد سطح جاده از یک روکش بتنی ساخته شده باشد، در این زمان است که ذراتی که در دستگاه بتن قرار داده میشود به راحتی شکسته میشود و تمامی مقاومتی که برای مواد بتنی ایجاد شده است از بین میرود و مادهای یکدست ایجاد میشود.
با این حال تمامی تکه و ذرات آسفالت با روکشی که برای آن در نظر گرفته شده است ترکیب میشود و ساختار یکدست و بهتری را ایجاد خواهد کرد.
بازیافت در محل
یکی از روشهای دیگری که شرکتهای پیمانکاری آسفالت در اصفهان برای بازیافت انجام میدهند به این صورت است که آسفالت را با مقداری از قیر ترکیب میکنند. با این حال از دستگاههایی استفاده میشود که در همان محل کار به راحتی میتوان قیر و آسفالت را با هم ترکیب کند، در این زمان است که مخلوط ایجاد شده بر سطح جاده قرار داده میشود بنابراین مدت زمانی که این نوع از بازیافت آسفالت بر روی سطح جاده باید قرار داده شود به مدت هفت تا ده روز میباشد، در این زمان آسفالت به راحتی در سطح جاده پوشش داده میشود.
بازیافت گرم
در مورد بازیافت آسفالت گرم چه میدانید؟ حالت دیگری که برای بازیافت در نظر گرفته میشود بازیافتهایی است که برای آسفالتهای حرارت داده شده میتواند کاربرد داشته باشد.
در این زمان است که میزان دمایی که برای ترکیب آسفالت بازیافت شده در نظر گرفته میشود به 120 تا 150 درجه خواهد رسید. بنابراین از این ترکیب به صورت فشردهتر استفاده میشود و میتوان گفت که روکش مناسبی نیز برای سطح جاده خواهد بود. یکی از مزیتهایی که برای این روش وجود دارد این است که داغ کردن مخلوط آسفالت بازیافت شده در همان محل مورد نظر انجام میشود و همزمان نیز بر روی قسمتهایی که نیاز به تعمیر دارند قابل استفاده خواهد بود، بعد از انجام این کار باید از روکش برای آسفالت استفاده کرد.
روکش آسفالت باعث میشود که بتوان سطح آسفالت شده را صاف و یکدست کرد در این صورت است که میزان به کار بردن لایهای که برای آسفالت به کار برده میشود از یک لایه بسیار نازک ایجاد خواهد شد و ضخامت زیادی برای روکش نهایی ایجاد نمیشود زیرا زیر ساختها به درستی برای آسفالت ایجاد شدهاند و رویه به کار برده شده برای آسفالت تنها برای صاف و یکدست شدن سطح جاده به کار میرود که این نکته نیز برای سطح جاده به شدت مهم خواهد بود.
بازیافت داغ برای سطح جادههایی که دارای خرابیهای زیادی هستند مناسب نیست بلکه بهتر است از این ساختار برای جادههایی استفاده کرد که تنها به یک تعمیر کوچک نیاز دارند و یا این که تنها برای روسازی سطح آسفالت شده به کار برده شوند.
معایبی که برای بازیافت گرم وجود دارد به این صورت است که امکان انتشار گرمای زیاد در این روش بسیار زیاد است، به همین خاطر باعث ایجاد بخار در سطح آسفالت میشود. به کار بردن آسفالتهای داغ شده بر روی مناطق داخلی که نیاز به رویه سازی دارند مناسب نخواهد بود و باعث خرابی بیشتر آنها خواهد شد در نتیجه باید این نکته را در نظر داشت که از آسفالتها باید به چه صورتی استفاده کرد تا بتوان به شرایط دلخواهی که برای آسفالت در نظر گرفته میشود رسید.
ضخامتی که برای آسفالت باید در نظر گرفته شود نیز مهم است زیرا امکان دارد میزان ضخامتی که برای آسفالت ایجاد شده است باعث شود که آسفالت از پایه بسیار مستحکم باشد یا این که استحکام خوبی برای آن در نظر گرفته نشود.
درجه بندی موادی که برای این کار استفاده میشود مهم است در این صورت باید درجه خوبی از مواد را در کنار هم قرار داد تا بتوان کارکرد بهتر و مناسبتری را از آسفالت به دست آورد.
بنابراین زمانی که مواد در کنار هم به یک اندازه قرار داده میشوند و برخی از آنها که باید برای استحکام و فشرده شدن میزان بیشتری را به خود اختصاص دهند در این ترکیب به کار برده میشوند بنابراین باید از ترکیب خوبی برای آسفالت و کارآمدی آن استفاده کرد در این حالت است که میزان کاربردی که یک جاده آسفالت شده میتواند از خود داشته باشد به میزان 30 سال خواهد بود که بسیار چشم گیر است. بنابراین به ترکیباتی که برای آسفالت به کار برده میشود باید توجه نمود تا بتوان شکل خوبی را برای آسفالتهایی که بازیافت شدهاند را نیز ایجاد کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.