استفاده از آسفالت

یکی از کار‌هایی که در ساخت و ساز منازل بیشترین استفاده را دارد و در مراحل آخر کار نیز از آن استفاده می‌شود برای پشت بام است و آن استفاده از آسفالت یا ایزوگام است. در سال‌های گذشته هر دو این مواد برای استفاده برای پشت بام‌ها استفاده می‌شد اما در حال حاضر اکنون تنها از یکی از این ماده‌ها برای پشت بام‌ها استفاده می‌شود هر دو این مواد چه آسفالت و چه ایزوگام بهترین کارآیی را می‌توانند داشته باشند.

پوشش اولیه پشت بام

اگر بخواهیم ابتدایی‌ترین ماده‌ای که برای پشت بام‌ها استفاده می‌شد را نام ببریم استفاده از خاک و کاه بوده است برای محافظت از پشت بام از آن استفاده می‌شده است اما این کار دیگر منسوخ شده است. زیرا باید این کار را سال به سال برای پشت بام انجام داد و با این حال برای تهیه کاه نیز باید هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردند در سال‌های بعد از استفاده از کاه، یکی از دلایلی که این کار منسوخ شد گرانی کاه بود.

با این که با آمدن آسفالت نیز تغییر چندانی در قیمت به وجود نیامد و آسفالت نیز هزینه‌های خود را در بر داشت اما استفاده از آسفالت به نوعی مناسب‌تر و این که دیگر نیازی نبود که هر سال آن را دوباره از نو بر روی پشت بام استفاده شود. برای همین مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت بنابراین دیگر کسی از کاه برای پشت بام‌های خود استفاده نمی‌کرد و رنگ پشت بام‌ها از کرمی‌ رنگ به رنگ تیره در آمدند.
با این حال استفاده از آسفالت برای پشت بام هزینه‌ای بود که در همان سال اول پرداخت می‌شد، بنابراین دیگر نیازی نبود که در سال‌های بعد نیز این کار را انجام داد.

استفاده از آسفالت بهتر است یا ایزوگام

عیوب آسفالت برای پشت بام

نقش آسفالت در حفاظت از آب خوب است اما یکی از خصوصیات بدی که این آسفالت‌ها داشتند برای فصل تابستان بود زیرا به شدت گرما را جذب می‌کردند و به گرمای ساختمان می‌افزودند بنابراین استفاده از دستگاه‌های سرمایشی بیشتر از قبل استفاده می‌شد. بنابراین هنگامی‌ که آسفالت‌ها به بازار آمد و برای پشت بام استفاده می‌شد باعث می‌شد که وزنی که با استفاده از آسفالت بر روی پشت بام به وجود می‌آمد باعث ایجاد‌ ترک‌هایی بر روی سقف ساختمان می‌شد.

استفاده از موزاییک برای پشت بام

بنابراین استفاده از آسفالت نیز مدت زمان خاص خود را داشت و دیگر از آن استفاده نشد بعد از این که دوران آسفالت نیز تقریبا کمرنگ شد و دیگر کمتر از آسفالت استفاده می‌شد برای پشت بام از موزاییک استفاده شد. یکی از مزیت‌هایی که استفاده از موزاییک داشت این بود که می‌توانست پشت بام را نیز محلی برای استفاده قرار دهد استفاده از موزاییک برای پشت بام کار تمیز‌تری بود و هزینه‌ای کمی‌ را نیز داشت.

البته تا چند سال پیش اما اکنون هزینه استفاده از موزاییک نیز کمتر از دیگر مصالح نیست با این حال استفاده از موزاییک نیز استقبال خوبی را در بر داشت و می‌توان گفت که به خوبی مورد استفاده افراد قرار می‌گرفت. بعد از استفاده از آسفالت و موزاییک ماده دیگری به نام ایزوگام وارد بازار شد که ابتدا کسی به ایزوگام‌ها از لحاظ کیفی نمی‌توانست اعتماد کند بنابراین در اوایل کار کمتر کسی از ایزوگام استفاده می‌کرد. اما امروزه نصب ایزوگام در اصفهان و دیگر شهر بسیار متداول و رایج است.

ایزوگام پوشش دیگری برای ایزوگام

با این حال با مرور زمان استفاده از ایزوگام نیز یک روش معمول شد که از آن استفاده می‌شد البته استفاده از ایزوگام برای پشت بام به راحتی انجام می‌شد و مدت زمان کمتری را برای درست کردن پشت بام به خود اختصاص می‌دادند. بنابراین در زمان و اندکی از هزینه‌ها صرفه جویی به عمل می‌آمد با این حال هنوز نیز حرف و حدیث‌هایی راجع به ایزوگام وجود داشت این که لایه‌های استفاده از ایزوگام ضخیم نیستند و به راحتی امکان دارد که با پرتاب سنگی یا ایجاد خراشی از بین بروند.

این سوراخ‌ها باعث پارگی ایزوگام می‌شد و در نتیجه آب باران به راحتی بر روی پشت بام نفوذ می‌کرد و باعث خرابی پشت بام می‌شد بنابراین استفاده از ایزوگام کمی‌ تردید را ایجاد می‌کرد. با این حال ایزوگام نیز به خوبی توانست جای خود را باز کند و مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین برای راحتی کار در حال حاضر بیشتر از ایزوگام استفاده می‌شود.
آسفالت با توجه به هزینه بر بودن و این که مدت زمان بیشتری را نیز باید به خود اختصاص دهد تا مورد استفاده قرار بگیرد می‌توان گفت که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما از لحاظ کیفیتی آسفالت همچنان حرف اول را می‌زند و می‌توان گفت ماده‌ای به کیفیت آسفالت هنوز به وجود نیامده است بنابراین کیفیت و مستحکم بودن آسفالت بسیار زیاد است که از آن برای جاده‌ها و خیابان‌ها نیز استفاده می‌شود. بنابراین هنوز نیز برخی از افراد استفاده از آسفالت را گزینه بهتری برای ایمنی پشت بام‌های خود می‌دانند و از آسفالت استفاده می‌کنند.
اما اگر بخواهیم بیشترین استفاده را برای این مواد در نظر گرفته شود می‌توان گفت که استفاده از ایزوگام بیشترین موردی است که می‌توان از آن یاد کرد. اغلب افراد‌ ترجیح می‌دهند در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی کنند، با در نظر گرفتن ویژگی‌های ایزوگام استاندارد این محصولات از استحکام و کارآیی خوبی برخوردار هستند.
بنابراین استفاده از ایزوگام‌ها بهترین گزینه برای این افراد خواهد بود که ایزوگام می‌تواند به راحتی تا سال‌های زیادی نیز دوام بیاورد و دیگر نگرانی از بابت این که امکان خرابی برای ایزوگام وجود خواهد داشت به وجود نخواهد آمد. البته ایزوگام نیز هم خانواده آسفالت است بنابراین می‌توان گفت که ایزوگام نیز می‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد اما نه به اندازه آسفالت نمی‌تواند دوام و مقاومت داشته باشد.
البته استفاده از آسفالت نیز در مدت زمان زیادی که از آن بگذرد باید آن را‌ ترمیم کرد به هر حال ایزوگام بیشترین استفاده را دارد. با این حال انتخاب در دست افراد است که برای چه کاری بخواهد از این مواد استفاده کند در این شرایط است که هر کدام از این مواد می‌توانند کارآیی و عملکرد مخصوص به خود باشند. بنابراین کارآیی هر کدام از آن‌ها می‌تواند بسته به کاری که انجام می‌دهند متفاوت باشد و این کار به خوبی انجام شود، بستگی به انتخاب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *