کاربرد‌ انواع آسفالت

در استفاده از آسفالت‌ها باید دانست که کدام یک از نوع آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این که کدام یک از این آسفالت‌ها برای چه جاده‌هایی و شرایط آب و هوایی می‌توانند مناسب باشند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. یکی از این آسفالت‌ها که می‌توان از آن‌ها نام برد استفاده از آسفالت گرم است.

آسفالت گرم

آسفالت گرم به این معنی نیست که همیشه می‌تواند گرم باشد بنابراین می‌توان گفت که برای این به آسفالت گرم می‌گویند که از موادی خاصی استفاده شده است و در یک دمای مشخص نیز حرارت خواهد دید.
با این حرارتی که برای این آسفالت‌ها وجود دارد آن را بر روی سطح جاده‌ها کشیده می‌شود و با حرارت بر روی زمین قرار خواهد گرفت هنگامی‌ که این ماده داغ بر روی زمین قرار گرفت می‌توان گفت که با یک دستگاه دیگر برای استحکام بیشتر و چسبیده شدن بهتر بر روی جاده این کار را انجام می‌دهند. بعد از این که تمامی‌ این مراحل انجام شد و کار به پایان رسید حرارت بر روی این جاده کمتر خواهد شد و بنابراین بعد از این که حرارت کمتر شد این آسفالت به صورتی بسیار محکم در خواهد آمد.

با سرد شدن آسفالت گرم مقاومت آن بیشتر خواهد شد آسفالت‌های گرم می‌توانند انواعی داشته باشند این نوع‌های متنوع می‌تواند به این شکل باشد که یک بتن آسفالتی می‌تواند از نوع این آسفالت‌های گرم باشد.
این نوع از آسفالت از آسفالت‌های بسیار مقاوم هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد در این نوع از آسفالت یعنی آسفالت‌های بتنی می‌توان گفت که از قیر خالص در این نوع از آسفالت استفاده شده است. کاربردهای قیر طبیعی در روسازی آسفالت گسترده است.

آسفالت گرم و همین طور استفاده از آسفالت بتنی به نوع‌های متفاوتی تقسیم بندی خواهد شد بنابراین می‌توان گفت که استفاده از آسفالت‌های بتنی نیز برای این که بخواهید برای چه کاری از آن‌ها استفاده کنید مناسب خواهد بود.

انواع آسفالت

انواع آسفالت گرم و بتنی

انواع آسفالت گرم و بتنی عبارت است از:

  • آسفالت رویه
  • آسفالت آستر
  • اساس قیری
  • استفاده از مایه آسفالت

این طبقه بندی برای این نوع از آسفالت‌ها وجود خواهد داشت.

استفاده از آسفالت رویه به این صورت است که باید به نوعی مواد آن در نظر گرفته شود که در برابر شرایط جوی و محیطی بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد. همین طور باید موادی که برای این آسفالت‌ها استفاده می‌شود باید در برابر عواملی مانند سنگینی‌ ترافیک نیز بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد و مقاومت خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

استفاده از آسفالت و اساس قیری

مورد دیگر استفاده از آستر است برای استفاده از آستر برای رویه آسفالت استفاده می‌شود خاصیتی که این آسفالت‌ها می‌توانند داشته باشند به این صورت است که می‌توانند به خوبی در برابر فشار‌های سنگین از خود مقاومت به خرج دهند. استفاده از اساس قیری این مورد نیز برای این که بخواهند سطح مقاوم‌تری را ایجاد کنند از آن‌ها استفاده می‌شود این سطح مقاوم با استفاده از این مواد مقاوم‌تر خواهد شد.

بنابراین این لایه می‌تواند کمک زیادی را برای این که در فصل‌های بارانی بتواند میزان آبی را که در سطح آسفالت قرار می‌گیرد را به خوبی کنترل کند و از نفوذ آب به قسمت‌های زیرین و دیگر آسفالت نفوذ نکند.

آسفالت حفاظتی

نوع دیگر آسفالت که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم استفاده از آسفالت حفاظتی خواهد بود این آسفالت را بیشتر برای پشت بام‌ها استفاده می‌شود و بهترین کاربرد را برای پشت بام می‌تواند داشته باشد. همین طور از این آسفالت می‌توان برای روکش ایزوگام نیز استفاده کرد، به این منظور است که به این آسفالت‌ها، آسفالت‌های حفاظتی گفته می‌شود بنابراین بهترین نوع از آسفالت برای پشت بام‌ها هستند.

به این علت از این آسفالت‌ها برای پشت بام استفاده می‌شود زیرا از قیر زیادی در آن‌ها استفاده شده است، بنابراین از استحکام خوبی نیز برخوردار نخواهد بود.
زیرا برای این که بخواهند آن را برای پشت بام استفاده کنند همان طور که گفتیم از قیر زیادی استفاده شده است بنابراین به خاطر قیر زیادی که برای آن‌ها استفاده شده است می‌توان گفت که از استحکام خوبی برخوردار نیستند تنها به دلیل استفاده از قیر زیاد خواهد بود.

انواع آسفالت

دسته بندی برای آسفالت حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی می‌توانند نوع‌های متفاوتی را داشته باشند یکی از این نوع از آسفالت‌ها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد.

  • یک لایه
  • چند لایه
  • آسفالت حفاظتی سرد پیش اندود
  • استفاده از نوع پریمکت و نوع تک کت
  • سیل کت‌ها و از نوع ردمیکس

این نوع از آسفالت‌ها برای این است که بتوان برای این که میزان نفوذ را بر روی جاده‌ها و آسفالت‌ها از بین برد که برای اجرای آسفالت در اصفهان از آن‌ها استفاده می‌شود و این که می‌توانند برای این که از سایش جلوگیری کنند از آن‌ها استفاده می‌شود.

این مورد از آسفالت‌ها به نوعی مناسب هستند و با هر بودجه‌ای می‌توان از آن‌ها استفاده کرد بنابراین از این آسفالت‌ها می‌توان با پرداخت هزینه کم از آن‌ها استفاده کرد.

یکی از مواردی که برای این آسفالت‌ها وجود دارد این است که این آسفالت‌ها با توجه به این که از دستگاه‌های زیادی برای آن‌ها استفاده نمی‌شود منظور این است که در زمینه کاری که می‌خواهند از این آسفالت‌ها برای کار‌های گوناگون استفاده کنند از ماشین آلات زیادی استفاده نمی‌شود.

همین مورد که از ماشین آلات زیادی استفاده نمی‌شود باعث می‌شود که در هزینه‌های استفاده از این آسفالت نیز می‌توان صرفه جویی کرد. نوع دیگری از آسفالت‌ها به نام آسفالت سرد است که از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از آسفالت سرد نیازی به گرم کردن نیست بنابراین این آسفالت‌ها به صورتی در دمای محیط مواد آن را‌ ترکیب می‌کنند بنابر نیاز نیز می‌توان مقدار قیر آن را گرم کرد.

بنابراین این نوع از آسفالت نیازی به گرم کردن نخواهد داشت این نوع از آسفالت را به خوبی می‌توان‌ ترکیب کرد یا این که می‌توان این نوع از آسفالت را در انبار قرار داد و در زمان دیگری از آن استفاده کرد. با این حال فرآیندی که برای استفاده از آسفالت و یا ایزوگام انجام می‌شود بسیار زیاد است و مراحل بسیار زیادی نیز برای آن انجام می‌شود و بدون انجام آن‌ها نمی‌توان به مرحله بعدی برای انجام کار رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *