آسفالت گوگاس

شاید با خواندن اسم گوگاس تعجب کرده باشید و ممکن است این اسم را نشنیده باشید. زیرا آسفالت گوگاس یک محصول جدید از دنیای مدرن برای بهبود هر چه بیشتر حمل و نقل و ارتباطات جاده ایست.

شاید آن کسی که برای اولین بار متوجه شده با استفاده از قیر که باقیمانده نفت بدست می‌آید و ماده به ظاهر بی اهمیتی می‌باشد می‌توان ترکیبی ساخت تا اتومبیل‌ها و یا حتی درشکه‌ها روی آن راحت‌تر حرکت کنند.
به این فکر نمی‌کرد که این ماده‌ی ترکیبی تاکنون چه مسیرهایی را گذرانده و چقدر در ترکیب آن نوآوری و ابداع انجام شده تا محصول اولیه را به محصول مرغوب تبدیل کرد و چه قدر ذهن بشر را مشغول به خود کرده است تا بتوانند عبور و مرور را برای همه آسان‌تر کنند.

به زمانی فکر کنید که نیاکان ما برای مسافرت‌های 100 کیلومتری باید از مسیرهایی صعب العبور گذر می‌کردند. در طی این مسیر با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کردند تا به سر منزل مقصود برسند و در طی این مسیر با عبور درشکه و کالسکه از روی سنگلاخ‌ها باعث شکستن درشکه و عقب ماندن از کاروان می‌شده که این تنهایی در مسیر سفر نیز خطرات زیادی از جمله راهزنان را به دنبال داشت، پس از کشف آسفالت و اتومبیل این موضوع که نگرانی خیلی‌ها در مورد مسافرت بود کمتر شد، ولی باز هم برای تبدیل شدن به آن چیزی که سهولت محض را داشته باشد و ضرر و زیان به طبیعت و انسان نرساند راه داشت، به همین دلیل برای بهبود آسفالت و بهتر شدن وضعیت جاده‌ها همواره ذهن انسان‌ها را مشغول می‌کرد.

فروش آسفالت در اصفهاندر گذشته شاید شهرداری‌ها فقط وظیفه حفظ شهر و امنیت را به عهده داشتند ولی اکنون با پیشرفت علم و تکنولوژی وظایف بیشتری روی دوش شهرداری‌ها گذاشته شده از جمله اینکه سلامت مردم شهر و هزینه‌های ناشی از نگه‌داری شهر کاهش پیدا می‌کند. اصفهان نه تنها در استفاده از آسفالت گوگاس پیشتاز است بلکه فروش آسفالت در اصفهان و سایر شهرهای کشور هم موفقیت آمیز بوده است.

اکنون رقابت بر سر اینست که با کمترین هزینه هم زیبایی شهر تضمین شود و هم در هر چه بیشتر شدن این زیبایی موثر باشد.
شهرداری اصفهان با توجه به اینکه اصفهان یک شهر تاریخی و باستانی است، اهمیت بیشتری برای نگهداری و حفظ زیبایی این شهر قائل است، همچنین کار شهرداران چنین شهر‌هایی که در ایران کم نیستند، سخت شده است.

تاریخچه آسفالت گوگاس

محققان ایرانی در طی سال‎ها تلاش و در سال 1389 موفق به ایجاد و اختراع آسفالتی شدند که آسفالت گوگاس نام دارد.
علاوه بر اختراع و ابداع آسفالت گوگاس محققان به تولید ماشین آلات برای ایجاد این نوع آسفالت و استفاده از آسفالت گوگاس روی آوردند.
علاوه بر تولید گوگاس و ماشین آلات مرتبط با آن، مواد اولیه ساخت آسفالت گوگاس را نیز خود محققان ایرانی ساختند.

این آسفالت در سال 1391 یعنی دو سال بعد از اختراع و ابداع این آسفالت، توسط شرکت زنیط ثبت و اختراع شده و توانست 30 تا 50 درصد حجم آسفالت را پر کند و از طرفی باعث صرفه جویی در قیر می‌شود و از طرفی دیگر باعث می‌شود بتوانیم از گوگردی که زیاد تولید شده، استفاده بهتر کنیم که این امر و صادرات قیر و آسفالت گوگاس باعث افزایش سرانه یا همان سرانه تولید ناخالص ملی می‌شود.

آسفالتاز آن جا که فرآورده‌های نفتی، جزء محصولات تجدید ناپذیر باید در حفظ و استفاده از آن‌ها توجه بیشتری داشته باشیم در مقابل، موادی که به مقدار زیاد در کشور تولید می‌شود را در کشورمان استفاده کنیم.
این طرح با استفاده از گوگرد و ضایعات گوگردی که بتوانیم در تولید آسفالت سهمی داشته باشیم، ایجاد شد. زیرا از طرفی رها کردن این نوع مواد در طبیعت سبب ایجاد ضرر و زیان به محیط زیست می‌شود و از طرفی استفاده بیش از حد از قیر و مشتقات نفتی خطر تمام شدن این محصولات را بیش‌تر می‌کند.

ماهیت گوگاس

گوگاس از باقیمانده صنایع پتروشیمی است که در صورت ترکیب با قیر و با درصد مشخص می‌تواند چسبندگی قیر را زیاد کند و روانی قیر را کم کند البته باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از این محصول می‌تواند کیفیت آسفالت را کم کند و آسفالت را شکننده‌تر سازد.

در درجه حرارت محیط یعنی 25 درجه سانتی گراد گوگرد ساختار 8 ضلعی خود را که از به هم پیوستن هشت اتم تشکیل شده، دارد.
به دلیل پیوند‌های زیاد و شکل این پیوند‌ها که به صورت 8 ضلعی است مقاومت شیمیایی زیادی را به گوگرد می‌دهد.
اما در دمای ذوب گوگرد این پیوند‌ها شکسته می‌شوند و قابلیت ایجاد پیوند با ساختار هی مولکولی دیگر را دارند از جمله‌ایم ساختارهای مولکولی ساختار تشکیل دهنده قیر می‌باشد به این ترتیب قیر و گوگاس را به دمای 135 تا 145 می‌رسانند و سپس با توجه به درصد مصرفی از هر کدام باعث به هم پیوستن مولکول‌های گوگاس و قیر شده و مخلوط از جنس آسفالت و به نام آسفالت گوگاسی را ایجاد می‌کنند.

در ادامه اینکه چقدر ما باید از گوگاس استفاده کنیم تا بتوانیم آسفالتی مرغوب داشته باشیم توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و توسط آزمون‌هایی مانند مارشال و تعیین فضای خالی آسفالت و غیره است که در صورت قبولی در این آزمون‌ها حداقل کیفیت لازم برای آسفالت مهیا شده است.

آسفالتمزایای گوگاس در آسفالت به دو قسمت فنی و ایمنی و زیست محیطی تقسیم می‌شود که به اختصار به هر کدام می‌پردازیم.

مزایای فنی

مزایای فنی استفاده از گوگاس در ترکیب آسفالت بی شمارست که می‌توان مهمترین آن‌ها را نام برد.
از جمله اینکه استفاده از این محسوب باعث طول عمر جاده و مقاومت جاده در مقابل اثر چرخ‌ها روی آن می‌شود. استفاده از گوگاس در آسفالت مقاومت آسفالت را در برابر شرایط جوی ناپایدار، بیشتر می‌کند.

علاوه بر این‎ها در اثر حرکت اتومبیل‌ها ممکن است از مخزن سوخت آن‌ها موادی به روی آسفالت نشت کند و سبب لیز خوردن اتومبیل‌ها روی آن شود.
استفاده از محصولات گوگاس می‌تواند خیال ما را از بابت لیز خوردن راحت کند. در ابتدا فضای خالی موجود در گوگاس بیشتر از آسفالت معمولی است، اما به مرور و در اثر رفت و آمد‌های بسیار این فضاها پر شده و آسفالت متراکم‌تر می‌شود که از نفوذ آب و سایر حلال‌ها به آسفالت را کم‌تر می‌کند.

در ابتدا فضای خالی موجود باعث نفوذ رطوبت و اکسید شدن قیر می‌شود، اما مواد موجود در گوگرد شرایطی را ایجاد می‌کند که از نفوذ آب و اکسید شدن قیر جلوگیری می‌کند ساختار 8 ضلعی موجود در گوگاس باعث می‌شود استحکام آسفالت علاوه‎بر روی آسفالت داخل آسفالت هم مشاهده شود.

آسفالتمزایای ایمنی و زیست محیطی

استفاده از گوگاس سبب کم شدن تصعید قیر شده و برای سلامتی بهتر است، زیرا بخارات قیر موادی سودازا است که سبب ایجاد بسیاری از سرطان‎ها می‌شود، به دلیل کم شدن بخار سطح آسفالت و قیر موجود در آن بوی حاصل از گرم شدن آسفالت تیز کمتر می‌شود.

میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مانند CO2 در آسفالت‌های گوگاسی کمتر می‌شود و گاز‌های موجود غیر سمی است. اگر بخواهیم آسفالت را بازیابی یا بازیافت کنیم هم دمای کمتری لازم دارد و هم هزینه کمتری را صنعت راه و ساختمان می‌کند.

بازیافت گوگاس علاوه‌بر دمای کم، هزینه کمتری دارد و اگر درصد استفاده از گوگاس در آن 30% باشد به طور موثر‌تری بازیافت می‌شود.

نگهداری از آسفالت گوگاس راحت‌تر بوده و در مدت زمان طولانی باز هم عمر مفید خود را داراست و می‎توان هم در محوطه باز و هم در سوله‌های سربسته نگهداری شود.
در آخر به نظر می‌رسد این آسفالت گوگاس به دلیل جاذب بودن در مناطقی که رطوبت زیادی دارند مثل شهرهای شمالی و جنوبی خلیج فارس مورد مناسبی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *