استفاده از آسفالت

آسفالت ماده‌ای است که به صورت سیاه رنگ وجود دارد و می‌تواند حالت چسبندگی خوبی نیز داشته باشد این حالت چسبندگی به این صورت است که می‌تواند به راحتی بر روی جاده‌ها قرار بگیرد، بنابراین این یکی از خاصیت‌هایی است که برای آسفالت وجود دارد. مزایای آسفالت برای استفاده از جاده‌ها و گذرگاه‌ها بسیار زیاد است.

اگر این ویژگی برای آسفالت وجود نداشت امکان داشت که برای آسفالت جاده از مواد دیگری که این میزان از چسبندگی را به وجود آورد را استفاده کرد با این حال می‌توان گفت که آسفالت با این خاصیت منحصر به فرد می‌تواند به راحتی کار خود را به خوبی برای جاده‌ها انجام دهد.

انواع آسفالت

انواع آسفالت عبارت است از:

  • آسفالت سرد
  • آسفالت گرم
  •  آسفالت ماسه‌ای
  •  آسفالت دانه‌ای

آسفالت تنها به یک نوع کفایت نمی‌کند بلکه از نوع متفاوتی از آن استفاده می‌شود که می‌‌توان آن‌ها را به خوبی دسته‌بندی کرد به این شکل که می‌توان آسفالت را به نوع سرد و گرم و نوع دیگری مانند ماسه‌ای و یا سنگ دانه‌ای نیز تقسیم بندی کرد. آسفالت‌ها به خوبی می‌توانند در برابر آب و رطوبت از خود مقاومت نشان بدهند و هیچ لایه‌ای بر روی این آسفالت‌ها وجود ندارد تا بتواند میزان یا درصدی از آب را به داخل آسفالت وارد کند.
بنابراین گزینه خوبی برای استفاده در سطح تمامی‌ جاده‌ها است اکنون می‌خواهیم راجع به ماسه آسفالت نکاتی را بیان کنیم. ماسه آسفالت یکی از نوع‌هایی برای استفاده از آسفالت کردن جاده‌ها می‌باشد.
هنگامی‌ که برای تولید کردن ماسه آسفالت اقدام می‌شود باید موادی را که در این‌ ترکیب استفاده کرد به این شکل باشد که میزان‌ ترکیب این مواد به میزان خوبی قرار داشته باشد.
ترکیب ماسه آسفالت به گونه‌ای است که می‌توان گفت که به‌ ترکیبی از ماسه شکسته شده در‌ ترکیب ماسه آسفالت قرار دارد گاهی اوقات نیز به صورت ماسه شسته شده نیز می‌توان در ماسه آسفالت استفاده کرد.

استفاده از آسفالت ماسه شکسته

البته این ماسه شکسته شده یا تمیز شده را باید ابتدا با قیر‌ ترکیب کرد تا ماده اصلی را ارائه دهد این‌ ترکیب باید از ماسه خوب و با کیفیت و همین طور استفاده از قیر طبیعی باشد. باید موادی که در این آسفالت استفاده می‌شود به خوبی و با کیفیت قابل قبولی مورد استفاده قرار بگیرند تا به توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد البته این آسفالت ماسه‌ای کاربرد خاص خود را نیز دارند. تعیین هزینه اجرا و نصب راه آسفالت را شرکت پیمانکاری آسفالت در اصفهان تعیین می‌کند.
یکی از کاربرد‌ای که آسفالت ماسه‌ای می‌تواند داشته باشد این است که برای صاف کردن لایه‌هایی از آسفالت‌هایی است که عمر زیادی کرده‌اند و باید لایه آن‌ها به خوبی درست و‌ ترمیم شود. بنابراین کاربردی که می‌توان از این آسفالت ماسه‌ای به کار گرفت صاف کردن سطح آسفالت است.
با استفاده از ویژگی‌ها و خاصیتی که ماسه‌ها دارند می‌توان از آن‌ها در آسفالت نیز استفاده کرد زیرا ماسه می‌توان میزان زیادی آب را به خود جذب کند بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده در آسفالت باشد. برای سطح جاده بهتر است که از آسفالت خوبی استفاده شود زیرا جاده مسیر پر کاربرد و پر رفت و آمدی است که باید سطح آن به خوبی پوشانده شده باشد تا از حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد.

یکی از موارد دیگری که برای آسفالت کردن جاده وجود دارد این است که از چه میزان ماسه برای آسفالت کردن باید استفاده شود میزانی که باید استفاده شود نیز مهم خواهد بود. این اهمیت به خاطر این است که باید سطح جاده ایمن باشد تا مشکلاتی به وجود نیاید برای همین باید برای ایمنی جاده نیز از آسفالت خوبی استفاده کرد ماسه یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند به دوام آسفالت کمک زیادی کند.
یکی از خصوصیات مهمی‌ که باید برای آسفالت جاده در نظر گرفت میزان جاذب بودن آن است که به چه میزان می‌تواند آب را در خود جذب کند بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته برای آسفالت است. برای همین از مواد زیادی برای این که آسفالت را جاذب‌تر کند در مخلوط آسفالت استفاده شده است یکی از آن‌ها ماسه است که می‌توان از آن برای مخلوط آسفالت استفاده کرد. ماسه می‌تواند در فصل بارندگی میزان آب زیادی را به خود جذب کند و حتی می‌تواند میزان چسبندگی قیر را نیز افزایش دهد زیرا ابتدا باید این مواد با قیر مخلوط شوند تا بتوانند‌ ترکیب خوبی را ارائه دهند.

استفاده از آسفالت ماسه شکسته

استفاده از یک‌ ترکیب خوب مستلزم این است که موادی که در آن‌ها استفاده می‌شود نیز به نوعی متناسب و خوب باشند تا به توان از آن‌ها در‌ ترکیب مواد آسفالت استفاده کرد. البته در مرحله اول از آسفالت ماسه شکسته یا با ماسه طبیعی استفاده نمی‌شود بنابراین از این آسفالت‌ها در موارد خاصی استفاده می‌شود بیشتر آسفالت‌های ماسه‌ای برای این که بخواهند جایی را‌ ترمیم کنند از آن استفاده می‌کنند.
بنابراین کار این آسفالت بیشتر‌ ترمیمی‌ است تا این که بخواهند از آن‌ها برای کار‌های اصلی در جاده استفاده شود.

استفاده از آسفالت ماسه‌ای برای ترمیم جاده

هنگامی‌ که آسفالت با مشکل رو به رو می‌شود باید از این آسفالت‌های ماسه‌ای برای ‌ترمیم استفاده شود حال این که از ماسه زیاد نباید استفاده کرد، زیرا باعث خواهد شد میزان آب را بیشتر از حد در خود جذب کند. هنگامی‌ که میزان آب بیشتر از حد مجاز آن بر روی آسفالت جذب می‌شود باعث می‌شود که این میزان آب باعث ایجاد آب اضافی در داخل آسفالت شود و این خود باعث تخریب آسفالت می‌شود.

هنگامی‌ که داخل آسفالت تخریب می‌شود مشکلات دو چندان می‌شوند و باید تمامی‌ زیر بنای آسفالت را از بین برد تا به مشکل رسید و آن را برطرف کرد. بنابراین بهتر است که میزان ماسه‌ای را که در این آسفالت‌ها قرار می‌گیرد به نوعی متناسب با آن باشد تا مشکلی برای آسفالت ایجاد نشود اگر این میزان برای آسفالت‌های ماسه‌ای به خوبی رعایت شود تا سال‌های زیادی مشکلی به وجود نخواهد آمد.
زیرا
یکی از موارد دیگری که باید راجع به آسفالت دانست این است که با این که باید از مواد جاذب آب برای آن استفاده کرد باید این را نیز مورد نظر قرار داد که آسفالت خود یک ماده‌ای است که خواهد توانست زمین‌های حاصلخیز را زیر پوشش خود قرار دهد. این مورد برای استفاده از زمین‌های بایر بسیار وحشتناک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *