آسفالت گوگاس

در سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت‌های فسیلی مطالعات و بررسی‌های بسیاری در این خصوص انجام شده است که از مهم‌ترین آن‌‎‌ها می‌توان به افزودن گوگرد اصلاح شده در قیر‌‌‌‌های پالایشگاهی نام برد که با توجه به شرایط موجود با بررسی و استفاده از آزمایشات معتبر بین المللی می‌توان بعد از سال‌‎‌ها تحقیق به تولید نوعی از افزودنی‌های اصلاح‌کننده که جایگزین قیر در آسفالت به نام گوگاس شده است.
آسفالت گوگاس که به نوعی می‌توان گفت که از ترکیب سولفور پلیمر به رنگ خاکستری است که به شکل پوکه یا پلت‌های گرد در سایز کوچک و حباب دار دیده می‌شود.
وزن این ماده بیشتر از قیر می‌باشد و دلیل آن وجود ترکیبات جذب کننده بوی خاص بعد از ذوب و بوی گوگرد خالص را ندارد، همچنین دارای مقاومت بسیار بالاتری از گوگرد در برابر آتش گرفتن را از خود نشان می‌دهد. مقدار حرارت قیر مذابی که بر روی مصالح در میکسر کارخانه آسفالت اسپری می‌شود برای ذوب کردن آن کافی است.

گوگاس پس از مخلوط شدن با آسفالت با نفوذ به ماهیت قیر، مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند همچنین سطح آغشته به قیر مصالح سنگی با گذشت زمان با افزایش کریستال‌‎‌ها زبر می‌شود و دانه بندی را در خود محصور می‌کند.
پس از شکسته شدن این کریستال‌‎‌ها می‌توانید نمونه‌ای از آسفالت‌های گوگاس را که به شکل ذرات درخشان هستند را به خوبی مشاهده کنید، اما نمونه‌ای که در ظاهر دیده نمی‌شود رشته‌های ظریف سولفوری پلیمری است که مشابه الیاف در لایه‌های آسفالت، مقاومت خمشی و کششی قیر را که در اثر گرم و سرد شدن پی در پی از تولید تا انتقال می‌شوند.

قابل ذکر است که اکنون بر خلاف قوانین فنی، بیشتر کارخانه‌های آسفالت و حمل‌کنندگان و پخش کنندگان قیر با جایگزین کردن حرارت مستقیم به جای حرارت غیر مستقیم، به منظور گرم کردن و ذوب نمودن آن استفاده می‌کنند. به دلیل مقاوم و مستحکم نبودن ساختار پلیمری قیر طبیعی، شکنندگی این نوع عایق‌‎‌ها بسیار زیاد است برای تعمیر این نوع عایق‌‎‌ها می‌توانید از ترکیبات پلیمری گوگاس استفاده کنید.

مزیت‌های فنی گوگاس در آسفالت

مزیت‌های فنی گوگاس در آسفالت

  • از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های فنی گوگاس در آسفالت که بیشتر شرکت‌های اجرای آسفالت در اصفهان از آن استفاده می‌کنند می‌توان به بالا رفتن طول عمر راه اشاره کرد.
  • بالا رفتن سختی و مقاومت در معرض شیار شدگی که در اثر تماس چرخ‌‎‌ها بر روی سطح ایجاد شده است و در عین حال منجر به حفظ کردن انعطاف آسفالت نیز می‌گردد.
  • از دیگر خصوصیات بارز گوگاس در آسفالت این است که تقریبا 10 تا 15 درصد در مقایسه با آسفالت‌های معمولی لایه‌ی بیشتری تولید می‌کند.
  • برای بالا بردن شیار شدگی و انعطاف پذیری آسفالت نیاز به میزان قابل توجهی مقاومت و سختی در برابر شیارشدگی می‌باشید.
  • با به کار بردن گوگاس می‌توان در هر شرایط آب و هوایی میزان عملکرد افراد را بالا برد و موجب کاهش حساسیت‌های دمایی آسفالت گردید. در شرایط آب و هوایی گوگاس این قابلیت را دارد که از قیر‌‌‌‌های نرم‌تر با خاصیت دمایی پایین بدون اینکه بازده عملکرد در دمای بالا را به وجود بیاورد.
  • از مزیت‌های استفاده از گوگاس در آسفالت این است که موجب افزایش مقاومت در برابر شیار افتادگی همچنین تغییر یافتن فرم دائمی آسفالت شده و روسازی را مستحکم و بادوام می‌کند.
  • به علت وجود ساختار و ماهیت کریستالی گوگاس در آسفالت منجر به افزایش پیوند‌‌‌‌های داخلی می‌گردد که حاصل آن استحکام بخشیدن به داده‌‎‌ها و روسازی شده است.
  • قیر‌‌‌‌های معمولی در شرایط جوی سطح بالایی از سختی مورد نیاز را ندارند همچنین این ماده می‌تواند در ضد شیارشدگی عملکرد موثرتری داشته باشد در صورتی که در حال حاضر نیز قابلیت استفاده از قیر‌‌‌‌های در دسترس مرسوم را فراهم می‌کند و ارتقا می‌بخشد.
  • گوگاس لایه‌های سطحی روسازی‌‎‌ها را به صورت چشمگیر و زیبایی در معرض تغییر شکل‌های دائمی و آسیب‌های نشت سوخت مقاوم‌تر می‌کند. همچنین قابلیت روسازی‌های آسفالتی را در جاده‌‎‌ها مانند مسیر اتوبوس‌‎‌ها، ترمینال‌‎‌ها ، فرودگاه‌‎‌ها و بنادر و غیره را ایجاد می‌کند.
  • وجود فضای خالی زیاد در مخلوط منجر به اکسیداسیون قیر و نفوذ رطوبت می‌گردد که باعث کم شدن طول عمر آسفالت خواهد شد. لذا چنانچه که انول‌های گوکاس با توجه به افزایش فضای خالی مخلوط شرایط نفوذ ناپذیری در مخلوط همچنین به علت عدم ایجاد شرایط اکسیداسیون منجر به افزایش و پایدار کردن مخلوط می‌گردد.
  • معمولا فضای خالی در اثر کاهش فیلر و تورم پلیمر همچنین افزایش ویسکوزیته ایجاد می‌شود.
  • گوگاس به دلیل داشتن کاربرد آسان سبب مستحکم شدن آسفالت به مرور زمان می‌شود بدون آنکه خاصیت خود را در دما‌‌‌‌های سرد و گرم از دست بدهد.
  • با بالا رفتن فضا‌‌‌‌های خالی مخلوط به علت آماده کردن شرایط نفوذ ناپذیری در مخلوط و عدم ایجاد شرایط اکسیداسیون، باعث مستحکم شدن دوام مخلوط می‌گردد.
  • به علت وجود ماهیت کریستالی گوگاس در آسفالت با توجه به افزایش پیوند‌‌‌‌های داخلی افزایش می‌یابد و روسازی را از درون پایدار می‌باشد.
  • از آنجایی که گوگاس از مواد پلاستی سایزر است همچنین افزودنی است باعث کاهش بخارات مضر گوگرد نیز شده است که با گذشت زمان باعث بالا بردن دمای تصعید می‌شود.
  • گوگاس در آسفالت به علت در لایه‌های ساختار یه دلیل کریستاله شدن داخل مخلوط افزایش مقاومت و افزایش باربری جاده‌‎‌ها را به وجود می‌آورد بر همین اساس این افزودنی مناسب برای جاده‌هایی است که با کاربرد‌‌‌‌های سنگین مانند محوطه ترمینال اتوبوس‌‎‌ها، کامیون‌‎‌ها و چهار راه‌‎‌ها است.

مزیت‌های ایمنی و زیست محیطی گوگاس در آسفالت

مزیت‌های ایمنی و زیست محیطی گوگاس در آسفالت

  1. مخلوط گوگاس با توجه به دارا بودن افزودنی‌های ی که برای کم شدن و جذب بوی حاوی از گرم شدن گوگرد و سایر گاز‌‌‌‌های ی است که از طریق مخلوط آسفالت تولید می‌شود.
  2. افزودنی‌های گوگاس به دلیل وجود مواد جذب کننده بخار است به همین دلیل اغلب مشکلاتی که مربوط به تصعید شدن مواد فرار قیر در هنگام ساخت و تولید آسفالت و نصب آن کاهش پیدا می‌کند.
  3. در روند تولید و ساخت آسفالت مخلوط‌های ی که ناشی از گوگاس در دما‌‌‌‌های پایین‌تر از دمای آسفالت معمولی اجرا می‌شوند که به دلیل بو و میزان گاز SO2 به زیر حد استاندارد زیست محیطی و S2H از بین می‌رود. کنترل دما بسیار ساده و ممکن است با نصب کردن سنسور‌‌‌‌هایی به صورت اتوماتیک بتوان از آن‌‎‌ها در کارخانه‌های آسفالت انجام داد.
  4. چنانچه که می‌خواهید کنترل دستی صحیح برای تهیه مخلوط با اپراتور و کنترل کردن دمای اختلاط، در آسفالت ناشی از گوگاس تصعید گاز‌‌‌‌های مضر مانند SO2 و اسید سولفوریک کم بوده و به شدت پایین‌تر از مقدر درج شدن در استاندارد اروپا و مقادیر مجاز EPA خواهد رسید.
  5. بر اساس کاهش یافتن دمای قیر و مصالح در هنگام استفاده از گوگاس لازم است که از میزان منتشر شدن گاز‌‌‌‌های گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن را نیز کاهش دهید.
  6. قیر در مقایسه با افزودنی گوگاس دارای ساختار آلی هیدروکربنی نیست. این مسئله باعث کاهش محسوس ترکیبات آلی فرار بسیار مضر و حلقوی در هنگام تولید و حمل و اجرای آسفالت می‌شود.
  7. آسفالت تولید شده با گوگاس نسبت به آسفالت معمولی دارای روسازی‌های ناشی از گوگاس بازیافت پذیر است همچنین می‌تواند تا دما‌‌‌‌های پایین‌تر نیز از آسفالت‌های متداول بازیافت استفاده کرد.
  8. با افزایش مقاومت روسازی ناشی از گوگاس، میزان ضخامت آسفالت را می‌توان کاهش داد و این مسئله منجر به کاهش فوق العاده دی اکسید کربن نسبت به آسفالت معمولی است.
  9. ترکیبات و اجزای تشکیل دهنده موجود در قیر بسیار سرطان زا است و می‌توانید اثبات کنید که با حرارت و انحلال در آب و دیگر حلال‌‎‌ها بوفور سال‌‎‌ها است که می‌توانید از محیط زیست استفاده کنید. اما به دلیل بوی کمی گوگرد در گوگاس حدید به حداقل میزان مجاز در معیار‌‌‌‌های هوای پاک رسیده است. گوگرد در مواد غذایی مانند سیر فراوان وجود دارد همچنین مقدار گوگرد نیز در آن زیاد است.
  10. دلیل پیرشدگی کم بودن وزن قیر است که در اثر حرارت، اکسیداسیون و اشعه UV و تبدیل روغن به رزین و رزین به آسفالت است که طبق آزمایشات کاهش وزن قیر می‌تواند فاکتور مناسبی برای پیش بینی این رویدار باشد. مسئله‌ی مهمی که وجود دارد این است که حداکثر میزان کاهش وزن طبق آیین نامه برابر با 0/8 درصد است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *