آسفالت میکروسرفیسینگ

آسفالت میکروسرفیسینگ یا امولسیونی نازک که با بالا رفتن وسایل نقلیه همچنین وجود شرایط آب و هوایی مانند بارندگی و یخ زدگی‌ها موجب شده است از خرابی‌ها و آسیب‌هایی مانند شیارشدگی و کاهش مقاومت سایش و اصطکاکی شود. از روش‌هایی که برای از بین بردن چنین مشکلاتی می‌توان اشاره کرد استفاده از مخلوط آسفالت میکروسرفیسینگ است که به دلیل قابلیت قیر امولسیونی پلیمری و مصالح صد در صد شکسته و باعث بالا رفتن میزان مقاومت برشی و مقاومت سایشی مخلوط آسفالتی می‌گردد.

میکروسرفیسینگ از جمله انواع آسفالت‌های حفاظتی است که برای ترمیم و تعمیر خرابی‌ها و آسیب‌های ناشی از راه‌ها از سال 1980 در بیشتر کشور‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مخلوط شدن آسفالت سرد با میزان ضخامت کم این امکان وجود دارد که آن را یک نمونه کامل از آسفالت اسلاری سیل به نامیم. وجود آسفالت امولسیونی نازک مخلوطی به دلیل اینکه تشکیل شده از مصالح سنگی با دانه بندی‌های توپر و قیر امولسیونی تعدیل شده پلیمری، قیر معدنی و آب و دیگر مواد افزودنی که به صورت ‌کاملاً صحیح تقسیم بندی شده است و با یکدیگر مخلوط شده. این نوع عایق بندی دارا بودن قابلیت‌های گسترده و وسیعی می‌توان برای ترمیم خرابی‌ها و آسیب‌های روسازی از قبیل گودی جای چرخ‌ها، سائیدگی، ترک‌ها، قیرزدگی‌ها است.
با افزایش عمر مفید روسازی بسیار موثر و اثرگذار است. این نوع روسازی برای نخستین بار در آمریکا در سال 1980 ساخته و به کار گرفته شد. از ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد این نوع روسازی، در نواحی مرطوب به این منظور که در شرایط عادی به دلیل اینکه یک ساعت بعد از گسترش مخلوط بر روی سطح مورد نظر می‌توان ترافیک را از روی آن تغییر داد.

ویژگی‌های میکروسورفیسینگ

ویژگی‌های میکروسورفیسینگ

چگونگی گیرایی در میکرو فیسینگ به روش شیمیایی قابل کنترل است. این نوع تکنیک که در اثر پر کردن شیارها و ایجاد سطحی هموار به منظور قشر رویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع ترفند برای بالا بردن عمر روسازی در صورتی که سطح روسازی ترک و آسیب می‌خورد و اکسیداسیون متوسط تا شدید باشد.

اصطکاک مناسب باعث ایجاد میکروسرفیسینگ سطحی شده است. و میزان آبی که منجر به وارد شدن سطح و لایه‌های روسازی می‌شود را کاهش می‌دهد. به دلیل استفاده کردن از میکروسرفیسینگ از لوسیون‌های زودشکن، به سرعت از اسلاری سیل، پایدار و مستحکم می‌شوند و می‌توانند بعد از یک ساعت از اجرای آن مسیر را بر روی ترافیک عبوری بازگشایی کنند.

عمر مفید عملکرد آسفالت حفاظتی ریز دانه نزدیک به 7 سال یا بیشتر از آن می‌رسد. عوامل مختلفی که کارکرد آسفالت میکروسرفیسینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند شامل بار‌های ترافیکی، شرایط روسازی موجود، ساخت آسفالت، بالا بردن کیفیت مصالح، طرح اختلاط و شرایط محیطی است. این موضوع بسیار مهم است که آسفالت‌های حفاظتی ریزدانه را روی ترک‌های با ترک‌های متوسط تا شدید اجرا کنید همچنین مصالحی که در این نوع از آسفالت‌ها به کار می‌روند می‌بایستی قابلیت سازگار بودن با یکدیگر را به خوبی داشته باشند.
در اجرای این نوع فرایند لازم به تراکم و غلطک‌زنی نیست و در هر شرایطی می‌توان از یک ساعت به ترافیک اجازه تردد داد. میزان آب، فیلر معدنی و سایر افزودنی‌های دیگر در محل در زمان اجرا در حوزه‌ی کنترل و مدیریت زمان شکست، قیر امولسیون و مدت زمان بازگشایی آن برای تردد ترافیک مدیریت می‌شود.

مصالح سنگدانه‌ای

استفاده کردن از این نوع مصالح معدنی به کار رفته در آسفالت‌های امولسیونی نازک می‌بایستی از نوع سنگ‌های شکسته گرانیتی یا سنگ آهک یا سرباره ذوب آهن یا سایر سنگ‌های دیگر با کیفیت بالا باشد برای مطمئن شدن از شکسته شدن کلیه سنگ‌ها باید سنگ‌های مصرفی را از بزرگ‌ترین سنگدانه خواسته شده در دانه بندی بزرگ‌تر باشند. برای استفاده کردن از مخلوط آسفالتی رویه نازک می‌بایستی پیوستگی و یکنواختی را در کل مدت حفظ کنید و با توجه به نوع کاربرد و مقدار معینی در واحد سطح داشته باشد.

‌نحوه‌ی نگهداری قیر‌های امولسیونی نازک

‌نحوه‌ی نگهداری قیر‌های امولسیونی نازک

برای نگهداری و انتقال قیر‌های امولسیونی به دلیل وجود نکات مهمی که گسترده‌تر از آنچه که برای سایر قیر‌های مصرفی معمولی می‌باشند نیاز است. هر نوع بی توجهی به این نوع مراحل از عملیات اجرایی که باعث شکستن زود هنگام و بی دلیل امولسیون می‌شود که در پایان قیر را غیر قابل مصرف می‌کند که در پی آن نیز هزینه‌های سنگینی به پروژه متحمل می‌شود.

برای گرم کردن قیر می‌توانید توسط لوله‌های آب گرم یا بخار آب با فشار کم که در داخل مخزن‌ها نصب می‌شود استفاده کنید. میزان درجه حرارت در سطح لوله‌های آب گرم نباید از 85 درجه سانتی‌گراد تجاوز کند. میزان درجه حرارت قیر نیز در مخازن ذخیره می‌بایستی با توجه به نوع قیر امولسیون مرتبط باشد.
با بالا رفتن دمای قیر آب موجود در امولسیون تبخیر می‌شود در نهایت غلظت امولسیون افزایش می‌یابد و لایه‌ای از قیر خالص در داخل مخزن نیز ظاهر می‌شود. در این شرایط تمامی مواد قیری داخل مخزن غیر قابل استفاده می‌شوند. برای مخلوط کردن قیر امولسیون تا جایی که امکان دارد نباید از هوای فشرده استفاده کنید به این خاطر که باعث شکسته شدن امولسیون می‌شود.

انتقال دادن قیر امولسیون

برای انتقال و جابجایی قیر از مخزنی به مخزن دیگر شرایط و نکات مختلفی وجود دارد که می‌بایستی مورد توجه قرار دهید از جمله:

  • برای جابجایی و انتقال قیر امولسیون از یک مخزن به مخزن دیگر حرارت می‌دهند که برای جلوگیری از پوسته شدن و یا کاهش ضخامت پوسته قیر بهتر است آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.
  • از ایجاد یخ زدگی تمامی شیرآلات، لوله‌های ارتباطی مخازن ذخیره و پمپ‌ها جلوگیری کنید.
  • پمپ‌ها را در تمامی شرایط خالی و تمیز کنید و سپس آن‌ها را بشویید همچنین از مواد ضد یخی که تولیدکننده قیر امولسیون کاربرد آن را توصیه می‌کند مورد استفاده قرار دهید. خوب است تا جایی که امکان دارد از پمپ‌هایی که از فاصله دیوار داخلی پمپ برای جابجایی قیر مناسب است استفاده کنید. برای شروع کار پمپ‌ها توجه داشته باشید که بیش از 65 درجه سانتی‌گراد گرم کرد. هنگامی که از پمپ حتی برای مدت زمان کوتاهی استفاده می‌کنید باید آن را با یک حلال نفتی پر کنید تا در زمان مجدد، پمپ به راحتی و به سادگی و آزاد روشن شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *