یکی از پر استفادهترین مصارف پودر لاستیک، استفاده از مکملهای قیر در آسفالتهای پلیمری است که میتوان گفت این دست از پودرها دارای خاصیتهای لاستیک در آسفالت میباشند که منجر به کاهش تنش در سطح آسفالت همچنین افزایش نقطه نرمی و انعطاف پذیری بالای آسفالت تحت تاثیر فشارهایی که در اثر بار ترافیکی بالا میباشند.
قیرهای استخراج شده از نفت خامی قیر طبیعی که سالیان متمادی معمولا به عنوان مادهای چسبناک در تولید جادههای سایر مصارف عایق کاری و پوششی مورد استفاده قرار میگیرد.
توجه داشته باشید که هیچگاه از یک سری از خاصیتهای فیزیکی و مکانیکی که کاملاً مورد رضایت نبوده است. همچنین به دلیل نبود خواص فیزیکی و مکانیکی محدود از کاربردهای محدود و زمان سرویس دهی مشخص و معینی برخوردار هستند از این بابت نیز محققان و پژوهشگران نیز تمامی تلاش خود را انجام میدهند که به گونهای خاصیت این سنگینترین برش نفتی را در راستای مناسب تغییر دهند. استفاده درست از خواص قیر منجر به بالا رفتن کیفیت آن و همچنین افزایش عمر سرویس دهی شده و در نهایت نیز هزینهی نگهداری و ذخیرهسازی عایق را به شکل منحصر به فردی کاهش داده است. از مزیتهای اصلاحکننده میتوان به استفاده از پودر لاستیک اشاره کرد.
نتایج حاصل از آزمایشهای انجام شده نشان میدهد که آسفالت لاستیکی در مقایسه با سایر آسفالتهای معمولی دارای مقاومت مارشال بیشتری میباشد. با اضافه کردن مصالح لاستیکی بازیابی شده به مخلوطهای آسفالتی به منزله هدف ثانویه و به علت محافظت از محیط زیست، طراحی و در این حوزه مورد بررسی و ارزیابی میگردد.
با توجه به پودر لاستیک تایرهای کهنه و قدیمی است. با استفاده نمودن از پودر لاستیک در قیر که با سالهای 1960 بر میگردد از آن پس انواع لاستیکهای مصنوعی، شیرابه لاستیکی، طبیعی و غیره به قیر افزوده میشود.
قیر لاستیکی به شکل مخلوطی به سه دسته تقسیم بندی میشود:
- قیر نفتی جاده سازی تقریبا 70 تا 80 درصد جرم دارد.
- خرده لاستیک ایجاد شده از لاستیکهای فرسوده ریز تا 50 میکرون
- یک روغن آروماتیک نزدیک به 3 درصد جرمی
چگونگی ساخت خرده لاستیک
- آسیاب کردن در سرما
- آسیاب کردن در دمای متوسط محیط
از این رو روش اول ذرات ریزتری تولید میکند اما گرانتر میباشند.
روشهایی برای اصلاح قیر با خرده لاستیک
روشهایی که برای اصلاح قیر با خرده لاستیک وجود دارد شامل:
- فرایندتر
- فرایند خشک
در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.
1. فرایندتر
کاربردهای قیر طبیعی در روسازی آسفالت بسیار زیاد است، در این روش خرده لاستیک پیش از بالا رفتن مصالح به قیر اضافه میشود که مابین 18 تا 26 درصد از خرده لاستیک به مدت یک الی دو ساعت در دمای 190 تا 218 درجه سانتی گراد با قیر واکنش نشان میدهد. در این درجه دما به علت وجود پیوندهای شیمیایی و فیزیکی زیادی که بین اجزای تولید میشود. در طول فرایند ویسکوزیته واکنش بین قیر و خرده لاستیک افزایش پیدا میکند که در نتیجه ثابت میماند. در واقع یک ویسکوزیته ثابت معمول نشان دهندهی تکمیل واکنش است.
در این نوع واکنشهای از کنشهای فیزیکی و شیمیایی که دارای ذرات لاستیک به شکل ویسکوزیته و متورم است را افزایش دهید. در هنگام مخلوط کردن طولانی مدت ذرات لاستیک تخریب شدن و ویسکوزیته کاهش پیدا میکند. در صورتی که ویسکوزیته به سطح مناسبی کاهش پیدا نکند. میتوانید از یک روانکننده به عنوان جایگزین استفاده کنید. در این شیوه به دلیل نوع مصالح، دما تغییر پیدا میکند. به عنوان مثال دمای 163 تا 190 برای مخلوط آسفالت گرم با دانه بندی متراکم و دمای 135 تا 163 برای مصالح با دانه بندی باز میتوانید مورد استفاده قرار دهید.
2. فرایند خشک
در فرایند خشک، میتوانید خرده لاستیک را به مصالح افزوده میشود در مرحلهی بعدی قیر به مخلوط اضافه شده که تقریبا 3 الی 5 درصد جر مصالح از خرده لاستیک اضافه میشود. میزان درصدی خرده لاستیک در این فرایند به 2 الی 4 برابر فرایندتر است.
کاربردهای خرده لاستیک
از رایجترین مزیتهای استفاده کردن از خرده لاستیک در فراهم آوری مخلوطهای آسفالتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود اعم از:
- مقاومت بالا در برابر خستگی
- کاهش میزان شکنندگی در درجه حرارت پایین
- بهبود خواص رئولوژیکی
- حساسیت حرارتی کمتر
- بالا بردن نقطه نرمی
- کمتر شدن صدای چرخ
- پایین آمدن درجه نفوذ قیر در دمای بالا
- بالا بردن قابلیت کشش پذیری در دمای پایین
- حساسیت حرارتی کمتر
- پایین آمدن مدول مصالح
- مقاومت بالا در برابر خوردگی سطوح متخلخل
- ویسکوزیته و چسبندگی بیشتر همچنین مقاومت بالا در برابر شیارشدگی
با توجه به نتایج نهایی خزش نشان میدهد که رفتار این دسته از قیرها به رفتار قیر ایده آل نزدیک است. دادهها و اطلاعات رئولوژیکی با توجه به بهبود خاصیت قیر در دو دمای کاملاً متفاوت سرد و گرم را تایید میکند. بر اساس انواع مختلفی از خرده لاستیک که تاثیرات متفاوتی بر روی خواص قیر دارند. بررسیها و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که مخلوطهای آسفالتی تولید شده این دست از قیرها از مقاومت مناسبی در برابر شیارشدگی و تغییر شکلهای دائم برخوردار هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.